Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- hahmottaa informaatiolukutaidon käsitteen ja sen erilaisia tulkintoja
- ymmärtää informaatiolukutaidon ja oppimisen suhteeseen liittyviä tekijöitä
- hahmottaa informaatiolukutaidon opetukseen liittyviä haasteita
- osaa nimetä informaatiolukutaidon opetukseen soveltuvia opetus- ja arviointimenetelmiä
Tämä opetussuunnitelma on voimassa 31.1.2016 saakka
Kirjatentti tai essee
Kirjatentti suorittetaan sähköisenä tenttinä. Opiskelija varaa tentin itselleen sopivan ajankohdan ja käy suorittamassa sen sähköiseen tenttimiseen tarkoitetussa, videovalvotussa tilassa Seinäjoella, Tampereella tai Porissa
Linkki sähköiseen tenttipalveluun: https://tenttis.uta.fi/login/
Lisätietoja sähköisestä tenttimisestä.
Esseeohjeistus opintojen Moodle-alueella
Sormunen & Poikela (toim.), Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen. Tampere University Press, 2008.
ja
seuraavat kolme artikkelia
Limberg, L., Alexandersson, M., Lantz-Andersson, A. & Folkesson, L. (2008). What matters? Shaping meaningful learning through teaching information literacy. Libri 58(2), 82–91. (http://www.librijournal.org/pdf/2008-2pp82-91.pdf)
Hongisto, H. & Sormunen, E. 2010. The challenges of the first research paper – observing students and the teacher in the secondary school classroom. In: A. Lloyd & S. Talja (Eds.) Practising Information Literacy: Bringing Theories of Learning, Practice and Information Literacy Together. (https://blogs.sis.uta.fi/know-id/files/2010/05/Hongisto_Sormunen_PIL2010.pdf )
Sormunen, E. & Lehtiö, L. 2011. Authoring Wikipedia articles as an information literacy assignment – copy-pasting or expressing new understanding in one’s own words? Information Research, 16(4) paper 503. (http://InformationR.net/ir/16-4/paper503.html)
sekä lisäksi kaksi (2) kirjaa seuraavista:
Taustatietoja vaihtoehtoisten kirjojen valintaan:
Andretta on sisällöltään korkeakoulujen informaatiolukutaito-opetukseen ja -standardeihin keskittyvä. Bruce on teoreettisempi, käsittelee lähinnä informaatiolukutaidon ja oppimisen käsitteitä sekä alan tutkimusta niin formaalin oppimisen (korkeakoulut) kuin työelämänkin konteksteissa. Thomas ym. ja Limberg & Folkesson käsittelevät informaatiolukutaitoa ja sen opetusta kouluissa. Edellisen konteksti on USA:n koulukirjastot ja siinä esittellään laajasti alan tutkimusta opetukseen soveltamisen näkökulmasta. Jälkimmäinen perustuu Ruotsissa tehtyy tutkimukseen ja siinäkin pohditaan tutkimustulosten opetukseen soveltamista. Korkeakoulukirjastoihin suuntautuvan kannattaa valita Andretta ja Bruce. Koulu- tai yleisiin kirjastoihin suuntautuvan tarpeita palvelevat paremmin kaksi jälkimmäistä teosta.