x !
Arkistoitu opetusohjelma 2014–2015
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
ITIA32 Informaatiolukutaidon kirjatentti (avoin yliopisto-opetus, Seinäjoki) 5 op
Myös avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijoille
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Aineopinnot
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma
Informaatiotieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- hahmottaa informaatiolukutaidon käsitteen ja sen erilaisia tulkintoja
- ymmärtää informaatiolukutaidon ja oppimisen suhteeseen liittyviä tekijöitä
- hahmottaa informaatiolukutaidon opetukseen liittyviä haasteita
- osaa nimetä informaatiolukutaidon opetukseen soveltuvia opetus- ja arviointimenetelmiä

Yleiskuvaus

Tämä opetussuunnitelma on voimassa 31.1.2016 saakka

Kirjatentti tai essee

Kirjatentti suorittetaan sähköisenä tenttinä. Opiskelija varaa tentin itselleen sopivan ajankohdan ja käy suorittamassa sen sähköiseen tenttimiseen tarkoitetussa, videovalvotussa tilassa Seinäjoella, Tampereella tai Porissa

Linkki sähköiseen tenttipalveluun: https://tenttis.uta.fi/login/

Lisätietoja sähköisestä tenttimisestä.

Esseeohjeistus opintojen Moodle-alueella

Opettajat

Arviointi

Numerolla 1-5.

Oppimateriaalit

Sormunen & Poikela (toim.), Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen. Tampere University Press, 2008.

ja 

seuraavat kolme artikkelia

Limberg, L., Alexandersson, M., Lantz-Andersson, A. & Folkesson, L. (2008). What matters? Shaping meaningful learning through teaching information literacy. Libri 58(2), 82–91. (http://www.librijournal.org/pdf/2008-2pp82-91.pdf)

Hongisto, H. & Sormunen, E. 2010. The challenges of the first research paper – observing students and the teacher in the secondary school classroom. In: A. Lloyd & S. Talja (Eds.) Practising Information Literacy: Bringing Theories of Learning, Practice and Information Literacy Together. (https://blogs.sis.uta.fi/know-id/files/2010/05/Hongisto_Sormunen_PIL2010.pdf )

Sormunen, E. & Lehtiö, L. 2011. Authoring Wikipedia articles as an information literacy assignment – copy-pasting or expressing new understanding in one’s own words? Information Research, 16(4) paper 503. (http://InformationR.net/ir/16-4/paper503.html)

sekä lisäksi kaksi (2) kirjaa seuraavista:

  • Andretta, Information literacy: A practioner's guide. Chandos. 2005.
  • Bruce, Informed learning. ACRL. 2008.
  • Thomas, Crow & Franklin, Information literacy and information skills instruction. Libraries Unlimited. 2011.
  • Limberg & Folkesson, Undervisning in informationssökning. Valfrid. 2006. Verkossa: http://bada.hb.se/dspace/bitstream/2320/2400/1/Limberg.pdf.

Taustatietoja vaihtoehtoisten kirjojen valintaan:
Andretta on sisällöltään korkeakoulujen informaatiolukutaito-opetukseen ja -standardeihin keskittyvä. Bruce on teoreettisempi, käsittelee lähinnä informaatiolukutaidon ja oppimisen käsitteitä sekä alan tutkimusta niin formaalin oppimisen (korkeakoulut) kuin työelämänkin konteksteissa.  Thomas ym. ja Limberg & Folkesson käsittelevät informaatiolukutaitoa ja sen opetusta kouluissa. Edellisen konteksti on USA:n koulukirjastot ja siinä esittellään laajasti alan tutkimusta opetukseen soveltamisen näkökulmasta. Jälkimmäinen perustuu Ruotsissa tehtyy tutkimukseen ja siinäkin pohditaan tutkimustulosten opetukseen soveltamista. Korkeakoulukirjastoihin suuntautuvan kannattaa valita Andretta ja Bruce. Koulu- tai yleisiin kirjastoihin suuntautuvan tarpeita palvelevat paremmin kaksi jälkimmäistä teosta.