Opiskelija oppii ymmärtämään feministisen tutkimustiedon tuottamista ja paikantamista. Hän harjaantuu näkemään tutkimuksellisten asetelmien ja ratkaisujen yhteyksiä feministisiin metodologioihin.
Queer-näkökulma on normikriittinen suuntaus, joka pyrkii kyseenalaistamaan ja problematisoimaan erilaisia normatiivisuuden muotoja dekonstruoimalla niiden diskursiivisen rakenteen. Kurssilla käsitellään queer-näkökulmaa sekä sen hyödyntämistä erilaisissa konteksteissa (ks. alla: Kurssin teemat).
Kurssi toteutetaan queer-pedagogisten lähestymistapojen avulla, jolloin tavoitteena on tiedon ja opetuksen itsestään selvinä pidettyjen ja yleistävien diskurssien outouttaminen eli erilaisten tieteeseen ja koulutukseen liittyvien normatiivisuuksien kyseenalaistaminen. Opiskelijoille tarjotaan välineitä tarkastella opetusta ja oppimista queer-näkökulmasta ja purkaa erilaisia normatiivisuuksia tieteessä ja tieteellisissä yhteisöissä. Lisäksi opiskelijoita rohkaistaan opetuksen ja oman oppimisen kriittiseen tarkasteluun kurssin eri vaiheissa.
Kurssin rakenteessa hyödynnetään ja kokeillaan sekä luodaan uusia ja erilaisia tapoja tehdä verkko-opetusta. Kurssin teemoihin johdatellaan lyhyillä puheenvuoroilla ja haastatteluilla, ja lisäksi opiskelijat perehtyvät kuhunkin teemaan liittyvään tieteelliseen lukemistoon ja muuhun aineistoon. Teemoista keskustellaan pienryhmissä opettajien ohjeiden ja kysymysten pohjalta. Kukin opiskelija rakentaa kurssin aikana opituista aiheista miellekartan, jossa erilliset teemat yhdistyvät verkottuneeksi kokonaisuudeksi. Kurssin päätteeksi opiskelijat kirjoittavat esseen valitsemastaan aiheesta.
Kurssin teemat:
Queer-tutkimusta queer-pedagogiikan keinoin
Queer-teoreettisia lähtökohtia
Sukupuolen moninaisuus
Seksuaalisuus ja sukulaisuus
Crip-teoria
Rotu/Luokka
Queer-näkökulman sovelluksia
Kurssin tavoitteet:
– Opiskelija tutustuu queer-käsitteeseen ja queer-näkökulmaan erilaisissa konteksteissa.
– Opiskelija osaa käyttää queer-näkökulmaa omassa tieteellisessä työssään.
– Opiskelija tunnistaa tietoon ja opetukseen liittyviä normatiivisia rakenteita ja osaa purkaa niitä.
Kurssille ilmoittaudutaan e-lomakkeella.
– Itsearviointi perusteluineen asteikolla 0-5
– Kirjallinen palaute opettajilta
Kurssin järjestää sukupuolentutkimuksen verkosto Hilma (http://blogs.helsinki.fi/hilma-verkosto/opetus/tuleva-opetus/)
Korvaavuus Tampereen vaatimuksissa: SOS6.4.4 Feministinen tietäminen; SOS09.3 Sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuus; SOS09.6 Ruumiillisuuden ja sukupuolentutkimuksen alat
Lisätiedot: Mikäli pääset kurssille, ole välittömästi yhteydessä Hilma-yhdyshenkilöön Hanna Ojalaan (Hanna.L.Ojala@uta.fi) ja sovi kurssin korvaavuudesta.