Sosiologian ja sosiaalipsykologian laitos
Kalevantie 5, 33014 Tampereen yliopisto
puh. (03) 3551 6586
Laitoksen henkilökunnan tiedot lukuvuonna 2008-2009 löytyvät osoitteesta http://www.uta.fi/laitokset/sosio/.
Katso myös sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen opetusohjelmia: aineopintojen A2 teemaseminaareja voi korvata myös suorittamalla sosiaalipsykologian aineopintojen teemaseminaareja A2.1-2.5, sosiaaliantropologian aineopintojen teemaseminaareja A2.1-2.2, sosiaalipolitiikan aineopintojen kohtia SPOLA3.1-3.7 tai naistutkimuksen aineopintojen kohtia NAISA2a -2i. Samoin syventävissä opinnoissa kohdan S2 opintoja voi suorittaa sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan tai naistutkimuksen aineopinnoilla opinto-oppaassa tarkemmin määritellyllä tavalla.
Teaching at the ISSS, please, check time and places:http://www.uta.fi/isss/
Jatko-opetuksesta lisää tietoja: http://www.uta.fi/laitokset/isss/tamcess/kurssit.htm
KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN VASTAANOTTAJAT JA MERKINTÖJEN ANTAJAT 2008 - 2009
I Sosiologian perusopinnot
P4 Sosiologian ja sosiaaliantropologian perusteet
Ari Rasimus
P5 Sosiologinen tutkimus
Tiina Tiilikka
P6 Tiede, tutkimus ja kirjoittaminen (sivuaineopiskelijat)
Ari Hautaniemi
II Sosiologian aineopinnot
SOSLA1.2 Sosiaalitieteiden teoria
Eriikka Oinonen
SOSLA2.1 Tieto, tiede ja teknologia
Eriikka Oinonen
SOSLA2.2 Vertaileva tutkimus
Matti Alestalo
SOSLA2.3 Kulttuurintutkimus
Pasi Pyöriä
SOSLA2.4 Sosiaaliset instituutiot ja käytännöt
Ilkka Arminen
SOSLA2.5 Valta ja eriarvoisuus
Harri Melin
III Sosiologian/ sosiaaliantropologian syventävät opinnot
SOSLS1.1 Sosiologian teoria
Harri Melin
SOSLS1.2 Sosiologian klassikot
Ilkka Arminen
S3 Harjoittelu
Pasi Pyöriä
OPINTOKOKONAISUUKSIEN VASTUUHENKILÖT
Opintokokonaisuuksista opiskelijoiden tulee hakea kokonaismerkinnät seuraavilta vastuuopettajilta. Ota yhteys ensin kansliaan Anneli Kuusistoon, niin saat otteen opintosuoritusrekisteristä.
I Sosiologian perusopinnot
Pasi Pyöriä
II Sosiologian aineopinnot
Ilkka Arminen
III Sosiologian syventävät opinnot
Matti Alestalo
TIEDEKUNNAN YHTEISTEN OPINTOJEN VASTUUOPETTAJAT
Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä (laitoksen luento ja opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Ulla Vuorela
Yliopiston historia, ideat ja merkitys tieteiden historiassa (suoritusten vastaanotto): tutikja Pekka Rantanen
Yhteiskuntatieteiden teoriat (laitoksen luento ja opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): sosiologian yliassistentti
Empiirisen tutkimuksen perusteet (koordinointi ja opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Hannele Palukka
Sosiologian, sosiaalipsykologian ja sosiaaliantropologian esittely uusille pääaineopiskelijoille.
ke 2.9. klo 10-11 Linna 5014.
20 t luentokurssi oppialan historiallisesta kehityksestä, käsitteistä, teorioista ja nykysuuntauksista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
20 t luentokurssi sosiaalipsykologian peruskäsitteistä, historiasta, kysymyksenasetteluista ja lähtökohdista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Pääaineopiskelijoille seminaari ja harjoitustyöt, sivuaineopiskelijoille kirjallisuuskuulustelu.
Pääaineopiskelijoille luennot ja ryhmätyöt (24 t) sekä etätyö (12 t) ti 12-15. Alkaa 23.9. Periodilla II pe 8-10 Linna K113 ja 10-17 Linna 5014 31.10. - 21.11. Tentti 28.11. klo 10-12 Linna K113.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta 6.9. mennessä.
Opetuksen ajat ja paikat ilmoitetaan myöhemmin.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta 5.9. mennessä.
Pääaineopiskelijoille pakollinen tutkielmaseminaari. Tutkintovaatimusten mukainen suomen kielen kirjallisen viestinnän opetus pidetään 3. periodilla. Suomen kielen kurssille ilmoittaudutaan joulu-tammikuussa kielikeskukseen NettiOpsun kautta.
Ilmoittautuminen ja ryhmiin jako ke 3.9. klo 11-12 Linna 5014.
korvaa kohdasta SOSLP5 2 kirjaa
Pro gradu -työn tekemiseen valmistava orientoiva seminaari.
Pro gradu -työn tekemistä tukeva seminaari.
Pro gradu -työn tekemistä tukeva seminaari.
(yht. 48 t) gradun tekijöille ja jatko-opiskelijoille.
Tiede, teknologia ja sukupuoli -tutkimusseminaari
(Jatkosssa, opetusohj.2009-10: Tieto, tiede, teknologia)
Seminaarissa käsitellään tiedon, tieteen ja teknologian yhteiskunnallista ja kulttuurista muotoutumista, muun muassa tieteellisiä ja teknisiä työn ja arjen käytäntöjä sekä toimijuutta. Teknotieteellisiä käytäntöjä tarkastellaan mm. ympäristön, luonnon, sukupuolen, vallan näkökulmista.
Seminaari kokoontuu lukukausittain kaksi kertaa, ja siellä käsitellään osanottajien meneillään olevia tutkimuksia. Seminaari soveltuu tutkijoille, jatko-opiskelijoille ja pro gradua aihepiiristä tekeville.
Opiskelijat ja jatko-opiskelijat voivat suorittaa seminaarin yhteydessä myös aihepiiriin liittyvää omaa opinnäytettään tukevaa kirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Seminaari on monitieteinen, ja sitä järjestetään usean laitoksen ja oppiaineen ja tutkimusyksikön yhteistyönä: informaatiotutkimus,naistutkimus, sosiologia, TASTI ja yhdyskuntatieteiden laitos yhteistyössä SYKEn kanssa. Seminaari on avoin Tampereen yliopistossa,ja seminaarissa kuullaan esitelmiä myös muista yliopistoista.
Seminaarista kiinnostuneita sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita pyydetään ottamaan yhteyttä Jari Aroon; e-mail:jari.aro@uta.fi, puh. 03 - 3551 8975.
Seminaarin OHJELMA 17.4.2009 klo 10-15.30
Paikka: YTI:n neuvotteluhuone Pinni B3076
Klo 10-12
Johanna Lamberg: Kuluttaja lähi- ja luomuruoan verkostoissa
Maria Åkerman: Luonnonvaratieto ja kalkyloivan toimijuuden synty
Klo 13-15
Eveliina Asikainen: Biodiversity Practices and Vernacular Ecologies of Knowing Suburban Nature ? A Case from Finland.
Marja Alastalo: Elinolotilastot ja yhteiskuntapolitiikka
Luentokurssi 20 t sosiaaliantropologian historiallisesta kehityksestä, käsitteistä, kysymyksenasetteluista, teorioista ja nykysuuntauksista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Ti klo 12 -14 Väinö Linna -sali ja ke klo 10- 12 Päätalo D 10 B. Alkaa 28.10. Tentti 2.12. ja uusintatentti 9.12. Toinen uusintatentti ma 12.1.2009 klo 10-12, Linna 5014.
Luentosarjalla käsitellään useiden aihepiirien kautta kysymystä siitä, mitä naistutkimus ja feministinen tutkimus ovat. Luennoilla pohditaan, miten moninaisin tavoin sukupuoli jäsentää ja järjestää yhteiskuntaa ja kulttuuria. Tarkastelun kohteeksi otetaan myös sukupuolen kietoutuminen muihin hierarkisoiviin eroihin, kuten seksuaalisuuteen, luokkaan, ikään, "rotuun" ja etnisyyteen. Luentosarjan kuluessa tutustutaan naistutkimuksen peruskäsitteistöön, erilaisiin lähestymistapoihin ja keskeisiin nykysuuntauksiin. Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Luentokursseille ei tarvita ilmoittautumista.
can also compensate 2-4 ECTS from other SOSLA2 requirements
Seminaari on tarkoitettu erityisesti niille, jotka aikovat harjoitella vuoden 2009 aikana. Luennot 8 t.
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta kohtaan SOSLS4.3 6.11.2008 mennessä
Pro gradu -työn tekemistä tukeva seminaari.
Ti 14-16 Linna 5016. Syksyn aikataulusta sovitaan ryhmän ja opettajan kesken.
Sosiaalitieteen teoriat luentosarja kevät 2009
3. periodi, ke klo 9-12. Alkaa 7.1.2009, päättyy 4.3. 2009. Linna ls. K103.
Laajuus 2 op. Luento-opetus 27 tuntia
Luentosarja pää- ja sivuaineopiskelijoille, jossa perehdytään sosiaalitieteiden käsitteellisiin ja teoreettisiin perusteisiin.
Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Opetuskieli suomi
Suoritustapa Lyhyt 4 liuskan mittainen oppimispäiväkirja jossa opiskelija pohdiskelee kolmen kiinnostavimmaksi katsomansa luentojen teeman suhteen sitä, mitä hän kurssin kuluessa on oppinut. Oppimispäiväkirjan laatimisen helpottamiseksi jokaisen luennon pitäjän pyydetään esittämään luentonsa yhteydessä 2 kysymystä tai problematisointia tai tehtävää. Suoritukset arvioidaan hyväksytty/.
Aikataulu
7.1. Yhteiskuntatieteiden teoreettisia lähtökohtia / Aro
14.1. Yhteiskuntatieteiden teoreettisia lähtökohtia / Aro
21.1. Risto Heiskala: Toiminta ja tavanmukaisuus
28.1. Harri Melin: Sosiaalitieteellisistä rakenneteorioista
4.2. Anneli Anttonen: Sosiaalipolitiikka ? instituutiot ja toimijat
11.2. Ilkka Arminen: Sosiaalinen toiminta ja vuorovaikutus
18.2. Ulla Vuorela: Kulttuuri antropologisena käsitteenä
25.2. Anja-Riitta Lahikainen/Irmeli Järventie: Yksilön ja yhteiskunnan suhteet
4.3. Jaana Vuori: Sukupuolen käsitteellistämisen monitasoisuus
Pääaineopiskelijoille luennot (16 t) ti 16-18 alkaen 13.1. ja harjoitukset (20t).
Harjoitukset torstaisin 29.1., 19.2., 26.2. ja 5.3. seuraavasti:
ryhmä 1 to 8-10 Linna 5014
ryhmä 2 to 10-12 Linna 5014
ryhmä 3 to 16-18 Linna 5014
Mikroluokkaharjoitukset Linna ml 51 periodilla 4, viikot 12-15:
ryhmä 1 ma klo 12-15 ajalla 16.3.-6.4.
ryhmä 2 ma klo 16-19 ajalla 16.3.-6.4.
ryhmä 3 pe klo 13-16 ajalla 20.3.-3.4. ja to klo 13-16 9.4.
Luentokuulustelut:
ti 17.3. klo 9-12 Pinni B1100
uusintatentti ti 31.3. klo 9-12 Pinni B1097
(JÄRVENTIE, ERI OPETTAJAT)
NettiOpsun kautta koodille SOSYA2.2
SOSIAALINEN TOIMINTA ETNOMETODOLOGISESSA TARKASTELUSSA
Sosiologian teemaseminaari SOSLA2, 6 op
Ke klo 12-14 ja pe klo 12-14, Linna 5016
HUOM! 1. kokoontumiskerta Linna 5014.
Korvaavuus (Sosiologia) SOSLA2.4 Sosiaaliset instituutiot ja käytännöt, 6 op
Mahdollisista muista korvaavuuksista sovitaan korvattavan opintojakson vastuuhenkilön kanssa.
Vastuuhenkilöt:
1) Johdantoluennot, harjoitukset ja oheislukemiset: Inka Koskela, Sanna Raudaskoski ja Hanna Rautajoki
2) Teemaluennot (eri luennoitsijoita)
3) Tentti/palautekeskustelu: Hanna Rautajoki
Opettajien yhteystiedot:
Hanna Rautajoki, p. 3551 7942
Sanna Raudaskoski, p. 3551 7185
Inka Koskela, p. 3551 7020
s-postiosoitteet: etunimi.sukunimi@uta.fi
Kurssin tavoitteena on opettaa etnometodologian ja keskusteluanalyysin lähtökohdat, tutustuttaa opiskelijat keskusteluanalyysin keskeisiin työvälineisiin sekä esitellä menetelmän soveltamista erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Kurssi jakautuu kahteen osaan: johdanto- ja sovellukset -osaan. Johdanto-osassa etnometodologian ja keskustelunanalyysin peruskäsitteitä käsitellään kirjallisen materiaalin, harjoitusten ja demonstraatioiden avulla. Soveltavan tutkimuksen osiossa esitellään Tampereen Sosiaalitutkimuksen laitoksella tehtävää vuorovaikutuksen tutkimusta. Menetelmällisen välineistön käyttöä konkretisoidaan hätäkeskuspuheluiden, televisiokeskusteluiden, lennonjohtajien koulutus- ja lentokoneen ohjaamovuorovaikutuksen sekä afasiavuorovaikutuksen avulla.
Opetuskäytänteet: Luennot 18 h + portfolion palautekeskustelu 2h. Harjoituksia 6 h lähiopetustunneilla, joissa opiskelijat saavat itse kokeilla ja soveltaa opittuja työvälineitä. Itsenäistä työskentelyä 10 h kotilukemiston ja portfolion parissa.
Suoritustapa: Läsnäolo luennoilla ja harjoituksissa, kotilukemistot ja harjoituksiin liittyvät tehtävät. Luentoihin, jaettuun materiaaliin ja harjoituksiin perustuvan portfolion tuottaminen.
Oheislukemisto: 1) Suoninen, Eero (2001): Harold Garfinkel. Teoksessa Vilma Hänninen ym. (toim.) Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä. Vastapaino, Tampere.
2) Seppänen, Eeva-Leena (1997): Vuorovaikutus paperilla. Teoksessa: Liisa Tainio (toim.) Keskustelunanalyysin perusteet. Vastapaino, Tampere.
3) Heritage, John (1996): Keskusteluanalyysi. Teoksessa John Heritage: Harold Garfinkel ja etnometodologia. Gaudeamus, Jyväskylä.
4) Raevaara, Liisa; Ruusuvuori, Johanna ja Haakana, Markku (2001): Institutionaalinen vuorovaikutus ja sen tutkiminen. Teoksessa Johanna Ruusuvuori ym. (toim.) Institutionaalinen vuorovaikutus. SKS, Helsinki
5) Arminen, Ilkka (2005) Conversation Analysis and its Applications. Teoksessa Ilkka Arminen: Institutional Interaction. Ashgate, Aldershot.
Kurssirunko ja aikataulu:
ke 21.1. klo 12-14
1 Johdanto
Hanna+Inka+Sanna
((Seppäsen artikkeli + litterointiharjoitus))
pe 23.1. klo 12-14
2 Etnometodologian perinne
((Suoninen: Garfinkel artikkeli))
ke 28.1. klo 12-14
3 Harjoitukset
((Seppäsen artikkeli + litterointiharjoitus))
pe 30.1. klo 12-14
4 Keskustelunanalyysin keskeiset käsitteet
((Heritage: KA-artikkeli))
ke 4.2. klo 12-14
5 Harjoitukset
pe 6.2. klo 12-14
6 Konteksti: arkikeskustelusta institutionaaliseen
((Raevaara ym.:InstVV-artikkeli))
ke 11.2. klo 12-14
7 Harjoitukset
((Arminen: Applications-luku))
pe 13.2. klo 12-14
8 Selonteot hätäkeskuspuheluissa
ke 18.2. klo 12-14
9 Kategorisointi televisiokeskustelun käytänteenä
pe 20.2. klo 12-14
10 Korjaus toimintona liikennelentäjien ohjaamovuorovaikutuksessa
ke 25.2. klo 12-14
11 Oppiminen vuorovaikutuksena lennonjohtajien koulutuksessa
pe 27.2 klo 12-14
12 Intersubjektiivisuus ja multimodaalisuus afasiavuorovaikutuksessa
pe 6.3. klo 12-14
13 Portfolion palautekeskustelu
Hanna Rautajoki
Muuta Kurssille ilmoittaudutaan Nettiopsun kautta 12.12. mennessä.
Kurssille mahtuu 20 opiskelijaa.
NettiOpsun kautta koodille SOSLA2 viimeistään 12.12.2008
Tietokäytännöt ja hallinnan politiikka
Luentoseminaari kevät 2009 (3. ja 4. periodi) perjantaisin klo 10-12 Linna ls. 5014
Kurssi koostuu luennoista (24 tuntia), kurssin aikana tehtävästä harjoituksesta ja lopputyöstä
Opettajat:
YTT Marja Alastalo, HTT Maria Åkerman ja vierailevat luennoitsijat
Monitieteisellä kurssilla perehdytään ympäristö- ja yhteiskuntatiedon tuotannon ja hallinnan käytäntöihin. Miten tietoa kerätään, käsitellään ja käytetään tieteen ja politiikan rajapinnoilla?
Minkälaisiin tiedollisiin ristiriitoihin ja konflikteihin tiedontuotannossa voidaan törmätä?
Kurssilla tutustutaan tiedonsosiologisen tutkimuksen historiaan sekä tiedontuotannon käytäntöjä ja hallinnan politiikkaa koskevan ajattelun perinteisiin. Lisäksi kurssi antaa valmiuksia arvioida tiedon roolia ympäristö- ja sosiaalipoliittisessa hallinnassa. Aihealueeseen perehdytään sekä kirjallisuuden että opettajien oman tutkimuksen avulla.
Aikataulu
16.1. Maria Åkerman & Marja Alastalo: Miksi tietokäytännöt ovat yhteiskuntatieteellisesti kiinnostavia? Katsaus tutkimusperinteisiin 1
+ harjoitus
23.1. Maria Åkerman & Marja Alastalo: Miksi tietokäytännöt ovat yhteiskuntatieteellisesti kiinnostavia? Katsaus tutkimusperinteisiin 2
+ harjoituksen purku
30.1. Pertti Alasuutari: OECD:n tiedon tuotanto ja käyttö
6.2. Johanna Rainio-Niemi: Konfliktien ja konsensuksen rajapinnoilla - tiedon ja politiikan suhteet 1950- ja 1960-lukujen talous- ja turvallisuuspolitiikassa
13.2. Maria Åkerman: Luonnonvaratilastointi ja ympäristön hallinta
20.2. Helena Valve: Standardoidun tiedontuotannon politiikka: "sulkeumat" GM-kasvien riskinarvioinnissa
27.2. Marja Alastalo: Hallinnon tiedosta yhteiskuntatilastoksi ? virallisen väestökuvauksen muodostaminen
6.3. Kirsti Ahlqvist: Tilastotieto ja kulutuksen hallinta 1900-luvun Suomessa
13.3. perioditauko
20.3. sosiologipäivät Helsingissä
27.3. Ari Jokinen: Tietoyhteisöt luonnonvarojen hallinnassa
3.4. Helena Leino: Paikallinen tieto ja tiedon hallinta kaupunkisuunnittelussa
Lopputöiden palautus 17.4
24.4. Marja Alastalo & Maria Åkerman: Yhteenveto kurssista ja palaute kurssin lopputöistä
ilmoittautuminen NettiOpsun kautta viimeistään 9.1.2009
ke 11.2. klo 9-16 (päätalo kh. 3):
Luennot 2 x 2t: Mitä on diskurssianalyysi?
Ryhmätyö 3t
Harjoitustehtävien purku 1t
to 12.2. klo 9-16 (Linna K110):
Luennot 2x2t: Vuorovaikutuksen ja merkitysten tutkiminen?
Ryhmätyö 3t
Harjoitustehtävien purku 1t
pe 13.2. klo 9-16 (Linna K112):
Luennot 2x2t: Diskurssi, tieto/valta ja käytännöt
Ryhmätyö 2t
Harjoitustehtävien purku ja loppukeskustelu 2t
NettiOpsun kautta viimeistään 6.2.2009
Finns and Finland: Sociology of Nation and Ethnicity
Spring 2009
Coordinator Pekka Rantanen, researcher, Msocsci
pekka.j.rantanen@uta.fi
Department of Sociology and Social Psychology
Pinni 53 B
33014 University of Tampere
DESCRIPTION
The aim of the seminar is threefold. First, the course is to offer information and basic facts about Finland and Finns to foreign students. Secondly, the course reviews different sociological approaches in studying and researching Finland, Finnishness and society (themes include topics such as comparative research, nationalism, stereotypes of people, ethnicity, sociology, society). Thirdly, the course will provide theoretical and methodological tools for studying ethnicity and nationalism. The course includes an ethnographic practice where students observe a chosen topic and gather information (observation, interviewing, collecting material etc.) outside the university and learn how to make and use ethnographic field notes. Students will write and present and discuss their findings and material in separate sessions. Participants are required to read collection of articles about Finland and review them in groups. Visiting lecturers will consist of presenting different approaches for studying Finnish society. These include Finnish family and welfare state, humour in Finland, history of Finnish political unity, Finnish radicalism, Finland and its immigrants, Finnish oddities (silence, sauna and viina), Finnish popular culture. Students are required to write 1 lecture diary during the course and a writing assignment as group work.
(max. 25 students): Please send e-mail to pekka.j.rantanen@uta.fi in order to register in the course AND register by NettiOpsu by 9th January. In the registration e-mail, write
1. your name, major and minor subjects
2. the reason why you want to participate in this course
3. how the course theme fits with your study interests in general.
The course is in English but Finnish-speaking students may also attend if there is room.
FORMAT
The seminar includes lectures, research practice, reviewing articles, writing a lecture diaries and group work and discussions.
Seminar consists of an introductory lecture (2 h), lecture on ethnography (2 h), field work practice and its presentation and discussion (2 h), reviewing articles (2 h). 4 hours of group work. Seminar continues with 9 different lectures which deepen the understanding of studying Finnish society. There will be 8 different topics (16 h). End discussion will take 2 hours where students can reflect and discuss with a teacher about the course and possibly present some ideas of their further research (2 h). Lectures will held by teachers and researchers of Department of Social Research. Total of 30 h.
REQUIREMENTS
Students are required to participate lectures and do the practices, review articles and write lecture diaries.
EVALUATION & CREDIT: Participation, practices and lecture diaries. 4 ov/6 study points/6 ECTS
Course Schedule:
Session I from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 13th of January
Introduction: Msocsci Pekka Rantanen: Finland in History (2h)
Session II from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 20th of January
Msocsci Pekka Rantanen: Introduction to ethnography (2h)
Session III from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 27th of January
Presentations of ethnographic practice by students. Msocsci Pekka Rantanen (2h)
Session IV from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 3th of February
Presentations of reviewing articles by students in groups. Msocsci Pekka Rantanen (2h)
Session V from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 10th of February
Planning of the Group work
Session VI from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 17th of February
Lecture: Msocsci Pekka Rantanen: Finnish Society: Sociology of nation and ethnicity (2h)
Session VII from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 3th of March
Lecture: Dr Pasi Pyöriä: Finland as an Information Society (2h)
Session VIII from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 10th of March
Lecture: Dr Petri Ruuska: Finnish oddities (2h)
Session IX from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 17th of March
Lecture: Dr Laura Huttunen: Finland and its immigrants (2h)
Session XI from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 24th of March
Lecture: Dr Eriikka Oinonen: Families in Finland (2h)
Session XII from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 31 th of March
Finalizing the Group work (2 h)
Session XIII from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 7 th of April
Lecture: MA Mikko Pollari: Finnish radicalism (2h)
Session IX from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 14th of April
Lecture: MA Marjo Kolehmainen: Finnish Popular Culture (2 h)
Session X from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 21nd of April
Lecture: Dr Jari Aro: Humour in Finland (2h)
Session XI from 12.15 pm to 2 pm, Linna 6017
Tuesday 28th of April
End discussion: Msocsci Pekka Rantanen (2h)
Lecture diary
Instructions for writing a lecture diary
Lecture diary is not just writing down what you have heard during the lecture or set of lectures. It means more that you think about what you have heard and written down during the lecture. The main idea in writing a lecture diary after the lecture is to reflect on what you have heard, what thoughts and insights the lecture provided about its subject matter and what questions and ideas the lecture has given to you. It is always good to relate the lecture to the knowledge you have learned elsewhere during your previous studies.
The lecture diary can be organized in several ways. You can write a short account on every separate lecture where you highlight the most important information and key insights of the lecture. You can also take as a starting point the topics of lectures, or problems that were presented, or write about the different views that were presented during the lectures. Your lecture diary presents a condensed and well-organized account of your notes that you wrote down during the lecture. It is good if you are able write down your own reasoned insights and critique about the lecture?s subject matter.
A lecture diary may be based on one lecture only, but it is often a case that a student is asked to write a longer lecture diary that is based on a complete course. Please ask the course coordinator for further information about the format and length of the lecture diary. The coordinator of a course usually provides necessary technical information about the lecture diary during the first session of the course.
through NettiOpsu and by e-mail (see above)
Pro gradu -työn tekemistä tukeva seminaari.
Pro gradu -työn tekemistä tukeva seminaari.
Content: Crisis period is always a catalyst for social change. Russian society like many others faces crisis-related challenges. The effects of the crisis are already making an impact on its basic institutions, economic and social. The Russian society and the elites have to respond to key dilemmas of the day:
- How to define itself vis-à-vis the West or the East?
- Should the policy of openness be continued or should protectionism replace international cooperation?
- How should the social policies be defined - support for the poor or bolstering the rich?
- What should be the response to political challenges - more concentration of power or more democracy?
The response to these and many other challenges is going to shape the future of the Russian Federation and, in a way, the future of Europe and the world.
Compensations:
Sociology: 2 ECTS from SOSLA2.2 Vertaileva tutkimus or SOSLA2.4 Sosiaaliset instituutiot ja käytännöt
Social Policy: 2 ECTS from SPOLA3A2 Vertaileva hyvinvointivaltiotutkimus or SPOLA2.4 Globaali sosiaalinen kehitys
Bachelor of Social Sciences/ISSS: Sociology: 2 ECTS from SOSLA2.2 Comparative Research or SOSLA2.4 Social Institutions and Practices
Russian Studies: RSTA4
Other compensations to be confirmed.
Modes of Study: Lectures 12 h and learning diary 10 pages (1.5-row, 12-font). Lecture diary to be returned by March 31 in paper form to the ISSS-office (Linna room 6062)
More information from isss(at)uta.fi