SOSIAALITYÖN KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN JA ESSEIDEN VASTAANOTTAJAT 2014-2015 Huom! Kirjallisuuskuulustelut suoritetaan sähköistä tenttipalvelua käyttäen. Tarkista opinto-oppaasta jaksokohtaisesti onko essee jakson mahdollinen suoritusmuoto.
SYVENTÄVÄT OPINNOT, opintojakson vastuuopettaja ja kokonaismerkinnän antaja: Hannele Forsberg
STYS1A Sosiaalityön teoriahistoria 5 op, Suvi Raitakari
STYS1B1 Päätöksenteko lastensuojelussa 5 op, Leena Autonen-Vaaraniemi
STYS1B2 Sosiaalityö ja muuttuvat hallinnan käytännöt 5 op, Kirsi Juhila
STYS1B3 Professionaalisuus käytännöissä ja käytäntötutkimus 5 op, Ilmari Rostila
STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena 5 op, Hannele Forsberg
STYS2A Moniammatillisuus 5 op, esseen (5 op) vastaanottaja Tuija Eronen (ks. ohjeet)
STYS3B1 Arviointitutkimus 5 op, Sinikka Forsman
STYS3B2 Konkreettinen sosiaalitutkimus 5 op, Suvi Raitakari
STYS3B3 Ammatillisen auttamistyön keskustelut ja tekstit 5 op, Arja Jokinen
STYS3B4 Havainnot ja kokemukset 5 op, Aino Ritala-Koskinen
Sosiaalityön tutkinto-ohjelman orientaatio kaikille uusille opiskelijoille ke 3.9 klo 13.15-16.00, Linna-rakennuksen Väinö Linna -salissa.
Luentosarjassa käsitellään tärkeitä yliopisto-opiskeluun ja oppimiseen liittyviä teemakokonaisuuksia ja se on tarkoitettu syksyllä 2014 sosiaalityön tutkinto-ohjelmassa opintonsa aloittaville uusille opiskelijoille.
To 4.9 klo 9.15-10.15 (Linna ls K103): HOPS - Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
To 4.9 klo 10.30-11.30 (Linna ls K103): Seminaarityöskentely
To 4.9 klo 12.30-13.30 (Pinni ls B3116): Opetus- ja tutkimusklinikkatoiminta ja Sosnet oppimisympäristöinä
To 4.9 klo klo 13.45-14.45 (Pinni ls A1081): Reading and Writing in English
Ma 8.9 klo 9.15-11.00 (Linna ls K103): Tenttiminen ja muut suoritustavat
Kurssille on ennakkoilmoittautuminen. Jaksolle otetaan korkeintaan 16 opiskelijaa.
Luentoseminaariopetus, kirjallisuus ja loppuessee.
Opintojakso toteutetaan ongelmalähtöisen oppimisen (pbl) menetelmällä opetus- ja tutkimusklinikkayhteistyönä Tampereen yliopistollisen sairaalan sosiaalityön kanssa. Opiskelu kurssilla koostuu ryhmän pbl-istunnoista (kahden viikon välein) sekä istuntojen välissä tapahtuvasta itsenäisestä työskentelystä (n. 4x25 tuntia). Itsenäinen työskentely sisältää perehtymistä oppimistehtävän mukaiseen tutkimuskirjallisuuteen (sis. myös omaa tiedonhakua), havainnointia Taysissa 4x8 tuntia sekä kirjallisen koosteen vastauksena oppimistehtävään. Omasta oppimisprosessista kirjoitetaan kurssin ajan sähköistä reflektiopäiväkirjaa. Kurssin lopuksi kirjoitetaan n. 5-7 liuskan kokoava oppimisreflektio. Kurssilla on käytössä moodle-alusta.
Jaksolle valitaan yhteensä 16 opiskelijaa, jotka sijoittuvat kahteen eri ryhmään. Aikataulut molemille ryhmille ovat samat. Jaksolle on ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella 4.9. mennessä. Kurssille hyväksynnästä ilmoitetaan 9.9.
Opiskelija suorittaa pätevän sosiaalityöntekijän ohjauksessa kolmen kuukauden työharjoittelun sosiaalityön asiakas-, hallinto-, kehittämis- tai tutkimustehtävissä, sisällyttää harjoitteluunsa kehittämistehtävän ja laatii harjoittelustaan analyysin.
Harjoittelun alussa opiskelija laatii yksilöllisen HOPSin, johon sisältyy kehittämistehtävä. Opiskelija raportoi kahden viikon välein harjoittelustaan moodlessa ja osallistuu keskusteluun muiden opiskeljoiden raporttien pohjalta. Opiskelija kirjoittaa harjoittelustaan analyysin valitusta teoreettisesta näkökulmasta ja reflektoi analyysissa omaa oppimistaan. Opiskelija esittää harjoittelustaan analyysin seminaarissa ja osallistuu oma esitys mukaan lukien 20 analyysin käsittelyyn. On suositeltavaa integroida gradun teemoja tai aineistonkeruuta harjoitteluun.
Opintosuoritusten täsmälliset ohjeet ovat nähtävillä harjoittelun moodlessa, jonne opiskelijat liitetään syyskuussa harjoitteluun ilmoittautumisen yhteydessä.
Infoseminaari on pakollinen kaikille vuonna 2015 jakson suorittaville.
Harjoittelu on mahdollista suorittaa ympäri vuoden yhtäjaksoisena 3 kk työjaksona. Harjoittelun moodle on käytössä ympäri vuoden. Analyysiseminaarit pidetään 1., 2. ja 4. periodissa.
Orientaatioseminaari on pakollinen kaikille tutkielmaseminaariin lukuvuonna 2014-2015 osallistuville lukuun ottamatta maisterintutkinnon jo aikaisemmin suorittaneita.
Kurssin tarkempi ohjelma.
Ilmoittautuminen tutkielmaseminaareihin e-lomakkeella. Ilmoittautuminen kevään ryhmiin 14.12.2014 mennessä.
HUOM. STYS3C Tutkielmaseminaarin (15 op) voi aloittaa sekä syys- että kevätlukukauden alussa. Ilmoittautuminen on etukäteen ja siitä informoidaan erikseen ennen lukukauden alkua.
Registration to the course 4.-25.8.2014. For registration, visit Sosnet website.
Korvaa 5 op valinnaisista opinnoista.
Opintojakso tarjoaa monipuolisen näköalapaikan sosiaalityön ajankohtaiseen tutkimukseen tutkijoiden kertomana, tuo esiin erilaisia aineistoja, niiden analyysimenetelmiä ja myös tutkimuksella saatuja tuloksia. Opiskelija havainnoi konkreettisesti, miten yleisiä empiirisen tutkimuksen menetelmiä sovelletaan sosiaalityölle ominaisiin tutkimusasetelmiin ja rakentaa näkökulmaa sosiaalityölle ominaisiin tiedonmuodostuksen tapoihin.
Ilmoittautuminen kurssille 30.9.2014 mennessä.
Kurssi korvaa yhden jakson kohdasta STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op tai 5op kohdasta Sosiaalityön maisteriopintojen valinnaiset opinnot.
Kyseessä on monitieteinen kurssi, jossa tutkitaan haastattelun käyttöä tutkimuksessa; erilaisia haastattelun tavoitteita ja tyylejä sekä erilaisten ryhmien (lapset, iäkkäät, asiantuntijat, marginaalit) kohtaamista.
Aika: maanantaisin 12–14 ja perjantaisin 10–12
Ohjelma:
27.10. Matti Hyvärinen: Haastattelu tutkimuksessa ja yhteiskunnassa
31.10. Hannele Palukka: Ryhmähaastattelu
3.11. Petri Hoppu: Teemahaastattelu. Huom: Linna K108
7.11. Jarkko Bamberg: Kävelyhaastattelu
10.11. Hanna Rautajoki: Kysymysmuotoilu ja kategorisointien kulttuurinen voima
14.11. Pekka Rantanen: Monipaikkainen etnografia ja tiedon tuottaminen
17.11. Tuija Koivunen: Sukupuoli haastattelutilanteessa
21.11. Seija-Leena Nevala-Nurmi: Suullisen historian haastattelu
24.11. Hannu Sinisalo: Videohaastattelu
28.11. Kirsi Lumme-Sandt: Ikäihmisen haastattelu
1.12. Piia Roos: Lapsen haastattelu
5.12. Riitta Granfelt: Reunalla: vankeus ja kodittomuus haastatteluympäristönä
8.12. Eero Suoninen: Haastattelun vuorovaikutus merkitysantojen suuntaajana ja rakentajana
12.12. Tiina Vaittinen: Asiantuntijahaastattelu vs etnografia?
Ilmoittautuminen NettiOpsussa.
Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla 15.9.-12.10.2014.
Korvaa jakson STYS2A Moniammattillisuus 5 op TAI 5 op kohtaan valinnaiset opinnot.
Workshopit järjestetään erikseen ilmoitettavina ajankohtina II ja IV periodin kuluessa. Aihepiirin parissa työskentelevät tutkijat voivat tuoda niihin papereitaan palautteen saamiseksi.
Jakso koostuu luennoista, pienryhmäharjoituksista, lyhyestä oppimispäiväkirjasta sekä loppuseminaarista.
Kurssi on tarkoitettu sekä sosiaalityön syventävien opintojen vaiheen opiskelijoille että valmistuneille, ammatissa toimiville työntekijöille.
Lasten monipaikkainen asuminen –luentoseminaari ja seminaarin yhteydessä suoritettava oheiskirjallisuus, 5op. Kyse on vaihtoehtoisesta kurssista STYS1B4 Perhe asiantuntijatyön kontekstina ja kohteena –kirjallisuudelle.
Ohjelma:
13.1. Johdatus aiheeseen: Lasten monipaikkainen asuminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalityön haasteena (Hannele Forsberg)
20.1. Perherakenteen muutokset, muuttaminen ja rinnakkaisasuminen lastensuojelussa (Aino Ritala-Koskinen)
27. 1. Lasten vuoroasuminen vanhempien eron jälkeisenä käytäntönä ja kokemuksina (Leena Autonen-Vaaraniemi)
3.2. Yksin maahan tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden asumisen monipaikkaisuus ja yksinäisyys (Outi Kauko)
10.2. Lasten muutot ulkomaille ja takaisin vanhemman työn vuoksi (Anu Warinowski)
17.2. Lasten monipaikkainen asuminen lapsi- ja perhetyön ammattikäytäntöjen näkökulmasta (Inkeri Eskonen)
24.2. Monipaikkaisuus ja juuret? (Hannele Forsberg)
3.3. Kurssin yhteenveto: Monipaikkainen asuminen lasten hyvinvoinnin kysymyksenä (Hannele Forsberg)
Korvaa opintojaksosta STYS3B1 Arviointitutkimus kirjan Duncan, Barry L. ym. 2010. The Heart and Soul of Change: Delivering What Works in Therapy TAI opintojaksosta STYA6 kirjan Miller, William R. ym. 2011. Treating Addiction. A Guide for Professionals.
Ilmoittautuminen jaksolle 17.11.-31.12.2014 Sosnetin verkkosivuilla.
Korvaa 5 op kohtaan valinnaiset opinnot.
Lastensuojelussa tehdään monia lasten ja perheiden elämään merkittävästi vaikuttavia päätöksiä. Mutta miten niitä tehdään eri odotusten, tiedonlajien ja intressien risteymäkohdissa ja miten lastensuojelun päätöksentekoa voi tutkimuksellisesti lähestyä ja jäsentää? Tätä aihetta tarkastellaan käynnissä olevien tutkimusten pohjalta.
Kurssiohjelma:
17.3. Kurssin aloitus ja kurssin suorittamiseen liittyvät asiat (Rosi Enroos)
Päätöksenteon teoreettinen ymmärtäminen lastensuojelussa (Tarja Pösö)
24.3. Päätöksenteko erilaisissa lastensuojelujärjestelmissä (Tarja Pösö)
31.3. Lapseen kohdistuvan rikosepäilyn tutkinta (Essi Julin)
7.4. Kiireellinen sijoitus päätöksentekona (Tuuli Lamponen)
14.4. Sijaishuoltopaikan valinnat päätöksentekona (Riitta Laakso)
21.4. Huostaanotto ja sen välittömät seuraukset (Susanna Helavirta)
28.4. Lastensuojeluasiat hallinto-oikeudessa (Reetta Peltonen)
5.5. Lastensuojelua vankilassa. Suomalaisen casen tarkastelua (Rosi Enroos)
12.5. Kurssin lopputyöskentely ja palaute (Rosi Enroos)
Kurssi on osa sosiaalityön syventäviä opintoja ja se on suunnattu ensisijaisesti sosiaalityön opiskelijoille, joilla on tuntumaa sosiaalityön ja lastensuojelun toimintaympäristöstä. Kurssille otetaan 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Jos karsintaa joudutaan tekemään etusijalla ovat sosiaalityön pääaineopiskelijat / sosiaalityön tutkinto-ohjelman opiskelijat.
Kurssi koostuu luentokerroista (9 x 3 h) ja oheismateriaalista. Kurssilla on oma Moodle-alusta.
Creative Methods in Qualitative Research is an innovative course that builds on qualitative research to add arts-informed complementary methods such as photography, collage, poetry, theatre, drawing and other art forms to deepen and enrich research and to engage study participants in an inquiry process that is both meaningful and empowering.
Students will be asked to do some preparatory reading prior to the start of the course and to continue to read material for each class session. There will be some short class lectures, video clips, small group and class discussions and experiential activities during each of the class sessions.
The course is aimed at students who have prior knowledge of qualitative research. It is suitable for students who are completing their intermediate studies, or doing advanced or phD studies.
Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla 1.2.-8.3.2015.
Ilmoittautuminen kurssille Sosnetin verkkosivuilla 1.2.-8.3.2015.
Korvaa 5 op kohtaan valinnaiset opinnot.
Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla 1.2.-8.3.2015.
5 op laajuinen suoritus korvaa 5 op kohtaan valinnaiset opinnot.
Ilmoittautuminen jaksolle Sosnetin verkkosivuilla 15.1.-9.2.2015.
Korvaa 5 op valinnaisista opinnoista.
Ilmoittautuminen kurssille Sosnetin verkkosivuilla 1.2.-8.3.2015.
Korvaa 5 op valinnaisista opinnoista.
Ilmoittautuminen kurssille Sosnetin verkkosivuilla 1.2.-8.3.2015.
Korvaa 5 op valinnaisista opinnoista.