Naistutkimuksen maisteriohjelman tutkijaseminaari on avoin myös sivuaineilijoille, jotka ovat valmiita sitoutumaan aktiiviseen ja pitkäjänteiseen työskentelyyn vähintään yhden lukukauden ajan ja jotka tekevät naistutkimuksellista pro gradua. Tutkielmaseminaari jatkuu edellisestä lukuvuodesta. Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä jaana.vuori@uta.fi.
Sähköpostilla opettajalle osoitteeseen jaana.vuori@uta.fi
Seminaarissa perehdytään miesten sukupuolen esittämiseen ja tekemiseen sekä miehiin liittyvään problematiikkaan eri teemojen kautta - muun muassa miesten välinen ystävyys, seksuaalisuus ja väkivalta. Seminaarin tavoitteena on oppia lukemaan tieteellisiä tekstejä ja ymmärtämään sukupuolta ja seksuaalisuutta yhteiskunnallisena ja kulttuurisena kysymyksenä. Seminaarissa luetaan artikkeleita, keskustellaan niistä ja kirjoitetaan lyhyitä kirjallisia tehtäviä.
Sähköpostitse opettajalle to 4.9. mennessä.
27.10.-17.12.2008. This course aims to introduce some important themes of Women's and Gender Studies with a specific Finnish perspective. Themes: Gender, Equality & Power. The course centers around three themes; the concepts of gender, gender equality, and (gendered) power. Through these themes the student will gain an insight into Finnish society and some contexts is which gender, equality and power are significant factors. The course is divided into three sections, each of two weeks, centering on the themes, and each teacher is responsible for one theme. For each theme the students will read two or more texts and discuss them in smaller groups.
For further information, see the Hilma homepage.
To compensate WS1 Introduction to Women's Studies (7 ECTS) with the Internet course you only need to do one book additionally in a book exam: Connell: Gender. (2 ECTS).
Registration 22.9.-10.10.2008 by sending e-mail to ekinnari@abo.fi
Objectives: Students are familiar with women's studies through feminist critique of politics. The students are able to present arguments, write essays and comment each other's papers. Content: Seminar work focusing on analyzing gender in political thinking and democratic practices through exercises and essays. Modes of study: Lectures (4h), seminar (20h), essays.
Luentosarja (14 t) sekä alla luetellut artikkelit. Luentosarja ja kirjallisuus suoritetaan kirjoittamalla oppimispäiväkirja. Siinä pohditaan kurssin aikana käsiteltyjä teemoja luentojen ja luettujen artikkeleiden pohjalta. Yleiset ohjeet oppimispäiväkirjan tekemiseen löydät naistutkimuksen kotisivuilta: http://www.uta.fi/laitokset/naistutkimus/ohjeita.htm
Ohjelma
4.9. Tuija Saresma: Johdanto. Epistemologia, metodologia, metodivalinnat
11.9. Anna-Maija Lehto: Tasa-arvosta tietäminen. Kvantifiointia ja tulkintaa
18.9 Annamari Vänskä: Kulttuuristen kuvastojen queer-luentaa
25.9. Jaana Vuori: Tekstien välissä, ihmisten parissa. Empiirisen
tutkimuksen arjen ratkaisut
2.10. Tuija Saresma: Kokemus, kerronta ja elämäkerrat
9.10. Susan Meriläinen: Käytäntöjä, organisaatioita ja prosesseja
tutkimassa
16.10. Taina Kinnunen: Moniulotteinen ruumis metodologisena
kysymyksenä
Kirjallisuus aineopintoja suorittaville (syventävien opintojen tekijöille riittää näistä kaksi valinnaista artikkelia) :
seuraavat artikkelit teoksesta Liljeström, Marianne & Koivunen Anu (toim.) (2004): Feministinen tietäminen. Vastapaino, Tampere:
- Rojola, Lea: Sukupuolieron lukeminen. Feministinen kirjallisuudentutkimus
- Ronkainen, Suvi: Kvantitatiivisuus, tulkinnallisuus ja feministinen tutkimus
- Oinas, Elina: Haastattelu: kokemuksia, kohtaamisia, kerrontaa
sekä
- Mohanty, Chandra Talpade: Lännen silmien alla. Feministinen tutkimus ja kolonialistiset diskurssit. Teoksessa Airaksinen, Jaana & Ripatti, Tuula (toim.) Rotunaisia ja feminismejä. Nais- ja kehitystutkimuksen risteyskohtia. Tampere; Vastapaino 1999, 229-273.
Tekstit löytyvät Feministinen metodologia -kansiosta naistutkimuksen kirjastosta, josta ne voi kopioida itselleen tai käydä lukemassa.
Luentokursseille ei tarvita ilmoittautumista.
Sähköpostille opettajalle minna.nikunen@uta.fi 5.9. mennessä.
Tutkijaseminaariin ovat tervetulleita tutkijat ja jatko-opiskelijat. Tutkijaseminaarissa käsitellään osanottajien työpapereita, esimerkiksi konferenssipapereiden tai artikkeleiden luonnoksia, väitöskirjojen lukuja, aineistojen analyysejä, tutk.suunnitelmia sekä luetaan yhteisesti valittuja tekstejä. Paperit toimitetaan seminaareja edeltävän viikon keskiviikkona sähköpostitse osanottajille.
Seminaari on osa naistutkimuksen jatko-opintoja. 10 opintopisteen suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ja papereiden esittämistä vähintään kahden lukukauden ajan. Aktiivisuus tarkoittaa kahden paperin esittämistä lukuvuoden mittaan tutk.seminaarissa ja toisten esittämien papereiden rakentavaa kommentointia.
Osa kokoontumisista on yhteisiä Kansallisuus, etnisyys ja sukupuoli - tutkijaseminaarin (Ketsu) kanssa.
Tiedustelut: Jaana.Vuori@uta.fi
Tiede, teknologia ja sukupuoli -tutkimusseminaari
(Jatkosssa, opetusohj.2009-10: Tieto, tiede, teknologia)
Seminaarissa käsitellään tiedon, tieteen ja teknologian yhteiskunnallista ja kulttuurista muotoutumista, muun muassa tieteellisiä ja teknisiä työn ja arjen käytäntöjä sekä toimijuutta. Teknotieteellisiä käytäntöjä tarkastellaan mm. ympäristön, luonnon, sukupuolen, vallan näkökulmista.
Seminaari kokoontuu lukukausittain kaksi kertaa, ja siellä käsitellään osanottajien meneillään olevia tutkimuksia. Seminaari soveltuu tutkijoille, jatko-opiskelijoille ja pro gradua aihepiiristä tekeville.
Opiskelijat ja jatko-opiskelijat voivat suorittaa seminaarin yhteydessä myös aihepiiriin liittyvää omaa opinnäytettään tukevaa kirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Seminaari on monitieteinen, ja sitä järjestetään usean laitoksen ja oppiaineen ja tutkimusyksikön yhteistyönä: informaatiotutkimus,naistutkimus, sosiologia, TASTI ja yhdyskuntatieteiden laitos yhteistyössä SYKEn kanssa. Seminaari on avoin Tampereen yliopistossa,ja seminaarissa kuullaan esitelmiä myös muista yliopistoista.
Seminaarista kiinnostuneita sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita pyydetään ottamaan yhteyttä Jari Aroon; e-mail:jari.aro@uta.fi, puh. 03 - 3551 8975.
Seminaarin OHJELMA 17.4.2009 klo 10-15.30
Paikka: YTI:n neuvotteluhuone Pinni B3076
Klo 10-12
Johanna Lamberg: Kuluttaja lähi- ja luomuruoan verkostoissa
Maria Åkerman: Luonnonvaratieto ja kalkyloivan toimijuuden synty
Klo 13-15
Eveliina Asikainen: Biodiversity Practices and Vernacular Ecologies of Knowing Suburban Nature ? A Case from Finland.
Marja Alastalo: Elinolotilastot ja yhteiskuntapolitiikka
Luentosarjalla käsitellään useiden aihepiirien kautta kysymystä siitä, mitä naistutkimus ja feministinen tutkimus ovat. Luennoilla pohditaan, miten moninaisin tavoin sukupuoli jäsentää ja järjestää yhteiskuntaa ja kulttuuria. Tarkastelun kohteeksi otetaan myös sukupuolen kietoutuminen muihin hierarkisoiviin eroihin, kuten seksuaalisuuteen, luokkaan, ikään, "rotuun" ja etnisyyteen. Luentosarjan kuluessa tutustutaan naistutkimuksen peruskäsitteistöön, erilaisiin lähestymistapoihin ja keskeisiin nykysuuntauksiin. Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Luentokursseille ei tarvita ilmoittautumista.
Verkkokurssilla opitaan problematisoimaan sukupuolen ja ajan yhteyksiä. Keskusteluja käydään myös queer- ja seksuaalisuudentutkimuksen kentillä. Kurssilla luetaan tekstejä ja kommentoidaan niitä, tehdään pieniä analyysitehtäviä, yksi yhteinen oppimispäiväkirja sekä lopuksi kirjoitetaan omat sukupuoliset/sukupuolettomat (vaihtoehtoisesti seksuaaliset/ei-seksuaaliset) aikatilapolut.
Kaikki keskustelut ja tehtävät suoritetaan moodle-opetusalustalla (https://moodle.uta.fi). Jokaisella viikolla on erikseen tehtävänannon yhteydessä mainittu, miten keskustelu ryhmässä / pienryhmissä käydään. Vaihtoehtoina ovat tehtävän yhteydessä oleva keskustelualue tai chat. Keskustelu verkkokurssilla muodostaa suurimman osan (3/5) arvosanasta (1-5).
Sähköpostitse opettajalle osoitteeseen kirsti.lempiainen@uta.fi 17.9.08 mennessä.
We are a group of researchers from different fields and faculties from the University of Tampere. We are interested in the issues of ethnicity and gender, intersectionality, transnationality, and migration. We started in spring 2007. Our working languages are Finnish and English. Our seminar is also a part of the research education in Women´s Studies and so the participating research students may get also study points from active participation. Also Master´s degree students with pro gradu plans related to the field are welcome.
Further information: jaana.vuori@uta.fi
Poikkitieteellinen päihde- ja addiktiotutkimuksen jatkokoulutuseminaari, kevätlukukausi 2009
Kokoontumiset:
to 22.1. klo 13-16, Linna 5015
to 19.2. klo 13-16, Linna 5015
to 19.3. klo 13-16, Linna 5014 (huom. paikka)
to 16.4. klo 13-16, Linna 5015
to 14.5. klo 13-16, Linna 5015
Seminaarissa pohditaan hoivan ja hoivatyön muotoja, kysymyksiä ja käytäntöjä sekä politiikkaa sukupuolen näkökulmasta, työelämän kontekstissa. Esimerkiksi, kuinka sukupuoli liitetään hoivaan ja hoivatyöhön, mitä sisältöjä se saa ja millä keinoin niitä tuotetaan? Hoivan ruumiillisuus, määritteleminen ja jakaminen perheen sisällä sekä perheen ja työelämän yhdistämiskysymykset ovat myös osa seminaarin tematiikkaa. Seminaarissa luetaan artikkeleita, keskustellaan sekä tehdään pienimuotoisia alustuksia ja tehtäviä sekä kirjallinen seminaarityö.
Sähköpostilla opettajlle kirsi.hasanen@uta.fi 9.1.2009 mennessä
Seminaarissa tarkastellaan sukupuolen ja tilan vuorovaikutuksellisia suhteita: miten sukupuoli toimii, näkyy ja koetaan tilassa. Sukupuolena oleminen, sukupuoliseksi tuleminen, sukupuolen eläminen ja havaitseminen tapahtuvat aina jossakin konkreettisessa tilassa. Kuten sukupuoli, myös tila on neutraaliuden ja pelkän fyysisyyden sijaan muodostunut sosiaalisesti, jolloin se on myös poliittista, kulttuurista ja aikaan sidottua. Pohdinnassa ovat monenlaiset prosessit, joissa tila sukupuolistuu ja sukupuoli tilallistuu. Miten, milloin ja millä ehdoilla jokin tila, vaikkapa katu, koti, koulu tai kahvila, avautuu tai sulkeutuu joiltakin toimijoilta? Miten toimijat muokkaavat tilaa? Sukupuolen käsittelyn lisäksi arvioimme myös, miten muut sosiaaliset ja yhteiskunnalliset erot eriyttävät tilaa ja sen kokemista. Kurssilla tutustutaan artikkelien lukemisen, keskustelun, pienten analyysiharjoitusten ja oman esseen avulla sukupuolen ja tilan yhteyksiin.
Sähköpostilla seminaarin opettajalle 9.1.2009 mennessä: hanna-mari.ikonen@uta.fi
Objectives: The student is familiar with the basic concepts and research traditions in Women's Studies, including gender relations in the Nordic societies and Finland in particular.
Contents: The course gives an introduction to the current research themes in Women?s Studies.
Modes of study: Active participation in the introductory lectures as well as the group sessions with course readings, assignments and a learning diary.
the instructions for the learning diary:
Learning Diary
W.S.1 Introduction to Women?s Studies ?lecture
Spring Term 2009
The learning diary should be based on the lectures, the texts you read and the discussions in the groups. You should be present at each lecture. If, however, you are sick or have some other very good reason for not attending, read two texts (instead of the usual one) for that meeting and write your learning diary based on them. In this case you also need to write a bit longer learning diary.
The purpose of the learning diary is to write about two things. First of all you should write about the main points of each lecture, the readings and reading seminar: what was their most important message from your own point of view? Secondly, you should write about your own relationship to the content of the lecture, readings and the reading seminar. Describe what you have learned from them and how the things you have learned relate to things you have learned previously, for example in other subjects. Did you have preconceived ideas that changed? Give your own examples; bring in a current debate, book, film, personal experiences or things you have learned elsewhere. What kind of tools did you get to reflect upon social and cultural phenomena?
You can have a critical look at the lectures and readings and you can disagree with them. The aim is to write a reflective diary. The learning diary does not have to be an essay-like cohesive piece of writing but it should not fall apart into separate unrelated sentences either. Use subheadings to structure your writing. It is preferable that you write about the issues in the same order as in the lecture series. Type your learning diary and write about one page about each lecture, use 1,5 spacing and letter size 12. It is best if you write the learning diary directly after the lecture and not leave it until later.
The deadline for the learning diaries is 20 March 2009 and you should hand it in printed on paper at Women?s Studies, room Pinni B3143.
***************************************************
Preliminary programme:
15.1. Introduction and practicalities, lecture and assignments
22.1 Gender, Sex and Feminisms, lecture and reading seminar
29.1. Sexuality and the Body, lecture and reading seminar
5.2. Gendered and Sexualised Violence, lecture and reading seminar
12.2. Gender, Culture and Media, lecture and reading seminar
26.2. Men and Masculinities, lecture and reading seminar
5.3. Gender, "Race" and Ethnicity, lecture and reading seminar
Registration not required.
Objectives: The students are familiar with women's studies through the current debates on migrancy, ethnic minorities and gender.
Content: The seminar focuses on analysing the representations and self-representations of migrants and ethnic minorities. Migrant and minority positions will be studied in the light of postcolonial studies and theories of ethnicity and nationalism, and related issues such as multiculturalism and intersectionality.
Form of Study: The seminar consists of lectures and group-work (reading a selection of representative texts). The students are expected to produce a presentation and an essay concentrating on some specific ethnic minority or migrant group.
Timetable: Introduction 9.2., lecture 16.2., lecture 23.2., seminar 2.3, (no course on 9.3.) seminar continues 16.3., 23.3., 30.3., 6.4., (no course on 13.4.), 20.4., 27.4. Visiting lectures to be announced later.
Registration (14 students): Please send email to the teacher: eila.rantonen@uta.fi.
The seminar is primarily meant for foreign and exchange students but Finnish students may also be admitted provided there is room in the group.
Registration by e-mail to the teacher: eila.rantonen@uta.fi
Kurssilla perehdytään empiirisen tutkimuksen prosessiin, naistutkimuksessa käytyihin menetelmällisiin keskusteluihin sekä harjoitellaan tutkimuksen tekemistä. Yhteisten lukemistojen avulla tutustutaan erilaisilla menetelmillä tehtyihin empiirisiin tutkimuksiin ja sukupuoleen liittyvien kysymysten analysointiin erilaisten aineistojen pohjalta. Tutkimuksen tekoa harjoitellaan käytännössä muotoilemalla pareittain/pienryhmissä tutkimusideoita, työstämällä niistä tutkimusongelmia, suunnittelemalla ongelmiin soveltuvien aineistojen hankintaa sekä analysoinnin tapoja. Lisäksi kokeillaan pienimuotoisesti erilaisten aineistojen keruuta ja analysoinnin menetelmiä. Kurssin aikana jokainen pitää myös tutkimuspäiväkirjaa.
Kurssin työmuodot (keskustelu lukemistoista + pienet kirjalliset harjoitukset) vaativat työskentelyä seminaarikokoontumisten välillä. Osa kurssin työskentelystä tapahtuu verkossa suljetulla Moodle-alustalla.
Ilmoittautuminen ke 7.1.2009 mennessä sähköpostitse opettajalle Hanna.L.Ojala@uta.fi. Ilmoittautumisen yhteydessä kerro, mikä on pääaineesi, kuinka paljon olet suorittanut naistutkimuksen opintoja sekä millaisia tutkimusmenetelmiin ja tutkimuksen tekoon liittyviä kursseja olet aiemmin suorittanut.
Sähköpostilla opettajalle hanna.l.ojala@uta.fi 7.1.2009 mennessä
Aineopintojen seminaarissa perehdytään naistutkimuksen lähestymis-tapojen ja käsitteiden käyttöön sekä opetellaan sukupuolen kirjoittamista työstämällä kirjallinen seminaarityö itseä kiinnostavasta aiheesta. Seminaarissa opetellaan myös toisten töiden kommentointia ja rakentavan palautteen antamista. Lisäksi luemme yhdessä teoksen Liljeström & Koivunen (toim.) 1996. Avainsanat ? 10 askelta feministiseen tutkimukseen. Vieraileva opettaja Tiina Vainio Helsingin yliopistosta pitää kurssilla työpajan sukupuolen kirjoittamisen kysymyksistä.
Seminaarin aikana tehtävä kirjallinen työ voi olla muun muassa varta vasten tähän seminaariin tehty kirjoitus, muissa opinnoissa tehtyyn esseeseen naistutkimuksellisen näkökulman lisääminen, naistutkimuksen lähestymistapoja hyödyntävän tai sukupuolen kysymyksiin tavalla tai toisella liittyvän gradun tai kandityön yksi luku.
Ilmoittautuminen ke 14.1.2009 mennessä sähköpostitse opettajalle Hanna.L.Ojala@uta.fi. Ilmoittautumisen yhteydessä kerro, mikä on pääaineesi ja kuinka paljon olet suorittanut naistutkimuksen opintoja. Kuvaile lisäksi muutamalla sanalla aihetta, josta olet kiinnostunut työstämään seminaarityötä.
Sähköpostilla opettajalle hanna.l.ojala@uta.fi ke 14.1.2009
Mitä on toisena oleminen, toiseuden vastustaminen ja toiseuden kriittinen tarkastelu?
Toiseus on käsitteenä laaja, tieteenalojen rajat ylittävä hybridi. Luentosarja valottaa käsitteen eri merkityksiä ja käyttöä monitieteisesti. Toista/toiseutta tarkastellaan luentosarjassa ainakin sukupuolen, seksuaalisuuden, etnisyyden, kulttuurin ja uskonnon kautta. Suhde ilmenee luennoissa osana toiseuden diskursseja, tuottamista ja esittämistä, kuten kuvittamista ja kerrontaa.
Ohjelma
23.1. Sari Roman-Lagerspetz (HY) "Toiseuden" konstruktion historia länsimaisessa ajattelussa
31.1. Sari Roman-Lagerspetz (HY) Samassa veneessä? Naisten ja seksuaalivähemmistöjen toiseus
6.2. Sari Roman-Lagerspetz (HY) Henkilökohtaisen politisoituminen. Ajankohtaiset kamppailut syrjintää vastaan
13.2. Tuomas Martikainen (ÅA) Kulttuurinen ja etninen toiseuttaminen
27.2. Tarja Pääjoki (JY) Lapsi toisena taiteessa ja kulttuurisissa representaatioissa
6.2. Olli Löytty (TY) Postkoloniaaliset representaatiot
27.3. Tuija Saresma (JY) Minuuden erot omaelämäkerrallisessa kerronnassa
3.4. Outi Fingerroos (JY) Toiseuden esittäminen kansallisessa diskurssissa. Idän ja Lapin representaatiot
Suoritustapa ja korvaavuus
Suoristusmuotona on luentopäiväkirja, jossa hyödynnetään luennoitsijoiden suosittelemaa kirjallisuutta (artikkeleita ja teoksia).
Luentosarja ja lisäksi luettava teksti korvaavat Tampereen yliopistossa naistutkimuksen opinnoista 6 op kohdasta NAISA2C "Rotu", etnisyys ja sukupuoli. Luennolla annettujen ohjeiden mukaan kirjoitetun luentopäiväkirjan lisäksi kommentoidaan tekstiä: Mulinari, Diana, Keskinen, Suvi, Irni, Sari & Tuori, Salla (2009), Introduction: Postcolonialism and the Nordic Models of Welfare and Gender. Teoksessa Keskinen, Suvi et al (eds.): Complying With Colonialism. Gender, Race and Ethnicity in the Nordic Region. Ashgate, Aldershot, pp. 1-16.
Luentosarjaa ja lisäksi luettavia tekstejä voidaan käyttää myös korvaamaan Tampereen yliopiston naistutkimuksen opinnoista 8 op kohdasta NAISS4 Tutkimusta tukevat opinnot tai NAISM5 Naistutkimuksen alat. Tällöin luentopäiväkirjan lisäksi kommentoidaan edellä mainittua tekstiä ja lisäksi Vuorela, Ulla (2009), Colonial Complicity. The "Postcolonial" in a Nordic Context. Teoksessa Keskinen, Suvi et al (eds.), Complying With Colonialism. Gender, Race and Ethnicity in the Nordic Region. Ashgate, Aldershot, pp. 19-34. Tekstit ovat luettavissa naistutkimuksen kirjastossa Toiseus ja erot -luentosarjan mapissa.
TaY:n naistutkimuksen osalta suorituksen ottaa vastaan Tuija Koivunen, muissa oppiaineissa vastaavan oppijakson tentaattori. Opiskelijan on sovittava suorituksesta etukäteen ja itsenäisesti suorituksen vastaanottavan oppiaineen kanssa.
Järjestäjät: Jyväskylän yliopiston Monikulttuurisuus ja vuorovaikutus -osaamiskeskus, Historian ja etnologian laitos, Naistutkimus, Yhteiskuntapolitiikan ja filosofian laitos, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Yhteyshenkilö:
Tuija Koivunen/naistutkimus: tuija.koivunen@uta.fi
Luento-opetukseen ei tarvita erillistä ilmoittautumista.
Mitä on toisena oleminen, toiseuden vastustaminen ja toiseuden kriittinen tarkastelu?
Toiseus on käsitteenä laaja, tieteenalojen rajat ylittävä hybridi. Luentosarja valottaa käsitteen eri merkityksiä ja käyttöä monitieteisesti. Toista/toiseutta tarkastellaan luentosarjassa ainakin sukupuolen, seksuaalisuuden, etnisyyden, kulttuurin ja uskonnon kautta. Suhde ilmenee luennoissa osana toiseuden diskursseja, tuottamista ja esittämistä, kuten kuvittamista ja kerrontaa.
Ohjelma
23.1. Sari Roman-Lagerspetz (HY) "Toiseuden" konstruktion historia länsimaisessa ajattelussa
31.1. Sari Roman-Lagerspetz (HY) Samassa veneessä? Naisten ja seksuaalivähemmistöjen toiseus
6.2. Sari Roman-Lagerspetz (HY) Henkilökohtaisen politisoituminen. Ajankohtaiset kamppailut syrjintää vastaan
13.2. Tuomas Martikainen (ÅA) Kulttuurinen ja etninen toiseuttaminen
27.2. Tarja Pääjoki (JY) Lapsi toisena taiteessa ja kulttuurisissa representaatioissa
6.2. Olli Löytty (TY) Postkoloniaaliset representaatiot
27.3. Tuija Saresma (JY) Minuuden erot omaelämäkerrallisessa kerronnassa
3.4. Outi Fingerroos (JY) Toiseuden esittäminen kansallisessa diskurssissa. Idän ja Lapin representaatiot
Suoritustapa ja korvaavuus
Suoristusmuotona on luentopäiväkirja, jossa hyödynnetään luennoitsijoiden suosittelemaa kirjallisuutta (artikkeleita ja teoksia).
Luentosarja ja lisäksi luettava teksti korvaavat Tampereen yliopistossa naistutkimuksen opinnoista 6 op kohdasta NAISA2C "Rotu", etnisyys ja sukupuoli. Luennolla annettujen ohjeiden mukaan kirjoitetun luentopäiväkirjan lisäksi kommentoidaan tekstiä: Mulinari, Diana, Keskinen, Suvi, Irni, Sari & Tuori, Salla (2009), Introduction: Postcolonialism and the Nordic Models of Welfare and Gender. Teoksessa Keskinen, Suvi et al (eds.): Complying With Colonialism. Gender, Race and Ethnicity in the Nordic Region. Ashgate, Aldershot, pp. 1-16.
Luentosarjaa ja lisäksi luettavia tekstejä voidaan käyttää myös korvaamaan Tampereen yliopiston naistutkimuksen opinnoista 8 op kohdasta NAISS4 Tutkimusta tukevat opinnot tai NAISM5 Naistutkimuksen alat. Tällöin luentopäiväkirjan lisäksi kommentoidaan edellä mainittua tekstiä ja lisäksi Vuorela, Ulla (2009), Colonial Complicity. The "Postcolonial" in a Nordic Context. Teoksessa Keskinen, Suvi et al (eds.), Complying With Colonialism. Gender, Race and Ethnicity in the Nordic Region. Ashgate, Aldershot, pp. 19-34. Tekstit ovat luettavissa naistutkimuksen kirjastossa Toiseus ja erot -luentosarjan mapissa.
TaY:n naistutkimuksen osalta suorituksen ottaa vastaan Tuija Koivunen, muissa oppiaineissa vastaavan oppijakson tentaattori. Opiskelijan on sovittava suorituksesta etukäteen ja itsenäisesti suorituksen vastaanottavan oppiaineen kanssa.
Järjestäjät: Jyväskylän yliopiston Monikulttuurisuus ja vuorovaikutus -osaamiskeskus, Historian ja etnologian laitos, Naistutkimus, Yhteiskuntapolitiikan ja filosofian laitos, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Yhteyshenkilö:
Tuija Koivunen/naistutkimus: tuija.koivunen@uta.fi
Luento-opetukseen ei tarvita erillistä ilmoittautumista.
Naistutkimuksen maisteriohjelman tutkijaseminaari on avoin myös sivuaineopiskelijoille, jotka ovat valmiita sitoutumaan aktiiviseen ja pitkäjänteiseen työskentelyyn vähintään yhden lukukauden ajan ja jotka tekevät naistutkimuksellista pro gradua. Tutkielmaseminaari jatkuu syksystä. Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä jaana.vuori@uta.fi
Sähköpostilla vastuuopettajalle jaana.vuori@uta.fi