Kurssi antaa perustiedot jatko-opiskelusta ja väitöskirjan tekemisestä Terveystieteiden yksikössä ja Tampereen yliopistossa. Kurssilla saa myös kokonaiskuvan Terveystieteiden yksikössä tehtävästä tutkimuksesta. Kurssilla käsitellään myös ohjausprosessia ja tutkimuksen kriittistä arviointia.
Opetetaan englanniksi joka toinen syksy (parittomat vuodet).
HUOM! Kurssin toinen luentopäivä 17.10.2016!
Tohtoriopiskelijoiden tulee osallistua vähintään yhden lukuvuoden ajan oman oppialansa tohtorikoulutusseminaariin. Suositeltavaa on käydä tohtorikoulutusseminaarissa useampi vuosi. Osallistuaksesi seminaariin ota yhteys oppialasi seminaarin vastuuhenkilöön.
Advanced epidemiology seminar for doctoral students, yhteyshenkilö Pekka Nuorti, pekka.nuorti@uta.fi
Gero seminaari, yhteyshenkilö Johanna Surakka, johanna.surakka@uta.fi
Hoitotieteen tohtorikoulutusseminaari, yhteyshenkilö Päivi Åstedt-kurki, paivi.astedt-kurki@uta.fi
NEDIS tutkijakoulutusseminaari, yhteyshenkilö Arja Rimpelä, arja.rimpela@uta.fi
SOTEPO – seminaari (sisältää seuraavat oppialat: Sosiaali- ja terveyspolitiikka, Terveydenhuoltotutkimus ja Terveydenhuollon johtaminen), yhteyshenkilö Miisa Chydenius, miisa.chydenius@uta.fi
Terveystaloustieteen jatkokoulutusseminaari, yhteyshenkilö Olli Kurkela, Olli.Kurkela@uta.fi
Työterveyden jatkokoulutusseminaari, yhteyshenkilö Clas-Håkan Nygård, clas-hakan.nygard@uta.fi
Kurssi johdattelee tilastolliseen ajatteluun sekä
esittelee tavallisimmat tilastolliset testit ja analyysimenetelmät. Erityistä
huomiota kiinnitetään käytännön aineistojen analysointiin sopivalla tietokoneohjelmistolla.
Sisältö:
- Havaintoaineisto ja sen kuvailu
- Satunnaismuuttuja ja todennäköisyysjakauma
- Yleisimmät koe- ja otanta-asetelmat
- Tilastollinen riippuvuus ja korrelaatio
- Tilastollisen päättelyn perusteet
- Tilastolliset mallit ja testaus
- Tilastollisen ohjelmiston käyttö: SPSS / R
Opetetaan joka toinen vuosi englanniksi (parittomat vuodet).
Kurssilla perehdytään monipuolisesti terveyden eri osa-alueisiin. Aiheita tarkastellaan ensijaisesti epidemiologisesta näkökulmasta, mutta pohdintaa syvennetään myös muiden tieteenalojen kautta. Tavoitteena on rakentaa opiskelijoille kokonaiskuva muutamista tämän hetken keskeisistä väestön terveyden kysymyksistä ja antaa eväitä tarkastella terveyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä moniulotteisena kokonaisuutena.
Lisätietoa: http://www.cancer.fi/syoparekisteri/?x52393114=119600636
Kurssi järjestetään Helsingissä yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Suomen Syöpärekisterin kanssa.
Luennot streamataan, eli luennoille voi osallistua myös etänä, mutta ei tallenneta, joten niitä ei ole mahdollidta katsoa jälkikäteen.
Melkein kaikki mitä olet halunnut tietää tutkimusaineiston keräämisestä, käsittelystä ja raportoinnista mutta et ole koskaan osannut kysyä.
Content of the course: A journal club is a group of individuals who meet regularly to evaluate critically recent articles in scientific literature. Sir William Osler established the first formal journal club at McGill University in 1875, and the tradition has persisted over the years in universities and medical centers around the world.
The purpose of this course is to provide grounds to discuss publications relevant to epidemiology, which would enable participants to keep up with current literature, and enhance their critical appraisal skills in this rapidly evolving science. Participants will practice presentation of research articles in English with guidance of a faculty mentor, who will assist in selecting articles for upcoming meetings, and will lead the discussion of selected article(s). An open debate during and after each presentation will take place, which will enrich participants’ learning experience as well as improve their critical and communication skills. The course will also provide participants with broad overview of the application of epidemiologic methods in different fields of epidemiologic research, based on practical examples from published literature.
Contents: Selected journal articles focusing on epidemiology, or have used epidemiological methods.
Modes of study: A series of presentations given by students on recent journal articles.
Prerequisites: Doctoral studentship in public health or epidemiology.
Teaching methods: Seminars, group assignments and readings
Passing the course: Participation in seminars and course assignments.
Course directors:
Pekka Nuorti ( Pekka.nuorti@uta.fi )
Anssi Auvinen (Anssi.auvinen@uta.fi)
Coordinator:
Omar Okasha (omar.okasha@uta.fi)
Research examples concerning family violence (e.g. child maltreatment and intimate partner violence) are presented and discussed, on perspectives of methodology, research ethics and sensitive
research topic.
Kurssi koostuu kahdesta menetelmäluennosta, henkilökohtaisesta konsultaatiosta ja opiskelijan omasta työstä.
Ilmoittautuminen e-lomakkeella https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/17740/lomake.html
8.11.2016 mennessä.
HUOM. Harjoitusryhmiin ilmoittaudutaan erikseen Moodlessa. Ilmoittautuminen ryhmiin alkaa ke 26.10. klo 8:00.
Jaksolle voidaan ottaa enintään 40 tutkinto-opiskelijaa. Etusijalla ovat ne opiskelijat, joille jakso on pakollinen. Avoimen opiskelijoiden kiintiö on 5.
Joka toinen vuosi opintojakso HEAAC03 Basic Epidemiology on tarjolla korvaavana opintojaksona.
The course will provide basic understanding of gerontology, ageing and ageing research. In particular, the course addresses timely topic in gerontology and introduces different research methods, settings and projects.
8.2.2017 Prof. Marja Jylhä: Research on ageing: Approaches and methodology
15.2.2017 PhD student Jari Pirhonen: Autonomy of assisted living residents
22.2.2017 Doc. Kirsi Lumme-Sandt, prof. Clas-Håkan Nygård: Ageing and work
8.3.2017 Doc. Sari Stenholm: Health and functioning among old people
15.3.2016 Prof. Heli Valokivi, Univ. of Lapland: Care policy of old age
22.3.2017 PhD Leena Forma: Health, economy and old people
Modes of study:
1 ECTS Lectures and learning diary
2 ECTS Lectures, learning diary and individual essey on one lecture topic
3 ECTS Lectures, learning diary and 2 individual esseys on lecture topics
Kurssilla opetellaan kirjoittamaan hyviä tutkimustulosten ja tutkimussuunnitelmien tiivistelmiä sekä yleistajuisia lehdistötiedotteita. Kurssille otetaan 12 tohtoriopiskelijaa. Kurssi suoritetaan tekemällä kirjallinen ennakkotehtävä ja osallistumalla kahteen lähiopetuspäivään, joiden aikana käsitellään osallistujien tekstejä.
Mielenterveyttä ja mielenterveyspalveluita käsittelevä jatkokoulutustapahtuma, joka toteutuu keväisin, sisällöltään vaihtelevana koulutusmoduulina.
Moduulin teemoja, jotka vaihtelevat vuosittain:
Moduuli toteutetaan keväisin temaattisena 1-2 –päiväisenä seminaarina, jota voidaan hyödyntää muita opintoina täydentävinä tai syventävinä opintoina. Toteutuksesta vastaa sosiaalipsykiatrian ryhmä mutta toteutuksessa on mukana myös muiden oppialojen edustajia. Pyrkimyksenä on tarjota monialainen näkemys kulloinkin käsiteltävästä aiheesta.
Kohderyhmä: useiden tieteenalojen jatko-opiskelijat: yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan oppialoilla väitöskirjaa tekevät, psykiatriaan erikoistuvat lääkärit, psykiatrian alalta väitöskirjaa tekevät lääkärit. Lähtökohtana ovat jatko-opinnot yliopistossa. Mikäli tilaa riittää, osallistua voivat myös yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan perusopiskelijat, T3-opiskelijat ja ammatillista täydennyskoulutusta tarvitsevat opiskelijat. Osalle opiskelijoista seminaarit saattavat olla maksullisia
Moduuleja voi suorittaa sarjana. Toisaalta moduulit ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, jotka voi suorittaa yksittäisinä seminaareina. Tästä voivat hyötyä eri alojen opiskelijat, jotka tarvitsevat rajoitetun lisän muihin teoreettisiin opintoihinsa.
Ilmoittautuminen 19.3.2017 mennessä elomakkeella:
TORSTAI 6.4.2017
9.00–9.15 Moduulin avaus. Sosiaalipsykiatrian prof. Sami Pirkola
9.15–10.00 Huono-osaiset – elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Prof. Juho Saari
10.00-10.15 Keskustelua
10.15-11.00 Ongelmien kasaantuminen nuoruusiästä aikuisuuteen. Tutkija Noora Berg.
11.00-11.15 Keskustelua
11.15–12.15 Lounas (omakustanteinen)
12.15-13.00 Raha ja mielenterveys. Prof. Sami Pirkola
13.00-13.45 Jatkokoulutettavien puheenvuorot
Vertaisryhmätoiminnan mahdollisuudet lapsiperheiden syrjäytymisen ehkäisyssä. YTM Eija Eronen
Alkoholiongelman ja depression tunnistaminen pitkäaikaistyöttömillä. LL Kirsti Nurmela
13.45-14.00 Keskustelua
14.00-14.30 Kahvi
14.30-15.15 Kuinka viestiä rakentavasti ja eettisesti syrjäytymisen teemoista. Esittäjä avoin
15.15-15.45 Keskustelua
15.45-16.00 Päivän yhteenveto ja päätössanat. Prof. Sami Pirkola
Koulutus on maksuton jatko-opiskelijoille, erikoistuville lääkäreille ja perustutkinto-opiskelijoille (kiintiö). Muille osallistujille koulutus on maksullinen (100 €). Lisätietoja helena.rantanen@uta.fi
Moduulia voi hyödyntää opintosuorituksena perus- tai jatkotutkintoon seuraavasti:
Kurssi käsittelee kausaalisuhteita koskevaa tutkimustietoa ja sen hyödyllisyyttä erityisesti verrattuna tilastollisia yhteyksiä koskevaan tietoon. Kurssilla esitellään uusia kausaalimenetelmiä,
joiden käyttö on yleistynyt - ja edelleen yleistyy - mm. taloustieteessä, terveystutkimuksessa ja sosiaalitieteissä. Kurssi sopii tilastomenetelmiä käyttäville tohtoriopiskelijoille ja tutkijoille alasta riippumatta. Kurssilla painotetaan epäformaalia esitystapaa, joten kurssi soveltuu myös vain tilastomenetelmien perustiedot omaavalle tutkijalle.
Toimita ilmoittautumisen yhteydessä osoitteeseen
jani-petri.laamanen@uta.fi lyhyt kuvaus (muutama rivi) väitöskirjasi (tohtoriopiskelijat) tai meneillään olevan tutkimuksesi (väitelleet) tutkimuskysymyksestä, käytettävästä aineistosta ja menetelmistä, joita suunnittelet käyttäväsi. Kuvauksia käytetään apuna kurssin sisällön suunnittelussa.
Annual Meeting of doctoral students in health sciences is a chance to meet fellow students and teachers in an informal atmosphere. Getting to know each other and discussing about all kinds of aspect of doctoral studies is important part of the meeting. Lectures and group work will gain more knowledge of researcher’s skills. Topics vary every year. In AM 2017 topics are ‘ researcher’s social media CV’ and ‘ how to cope with anxieties caused by PhD work?’.
E-form By April 12. 2017.
The course comprises a wide range of themes related to different health care systems, their governance and management. The lectures will cover themes:
This course introduces the essential methods for modeling and interpreting survival data or, more generally, time-to-event data. Survival models are widely used in clinical, epidemiological and a variety of health related fields. General statistical concepts and methods discussed in this course include survival and hazard functions, Kaplan-Meier graphs, log-rank and related tests, Cox proportional hazards model, and the extended Cox model for time-varying covariates. Special topics of multistate models and competing risks will also be briefly considered.
Basic knowledge of biostatistics, regression models and statistical software (R) is necessary to succeed on the course. If you have no prior experience with R, one option to fulfill that gap is to take the CAST online introductory course (https://www.uta.fi/cast/_admin/index.php/events/Ronline.html).
Session overview 8th May
9.30-9.45: Health promotion as a complex intervention [outcome 1]
9.45-10.15: Developing health promotion interventions - theory [2, 3]
10.15-10.30: Development – intervention functions and content [2-3]
10.30-10.50 Coffee break
10.50-11.05: Implementation and intervention fidelity [4]
11.05-11.35: Group task
11.35-12.00 Feedback and key messages
Learning outcomes:
1. To explain why health promotion interventions are complex interventions.
2. To mention the key steps involved in developing health promotion interventions.
3. To explain the importance of using theory and evidence during intervention
development.
4. To explain why it is important to assess the implementation of health promotion
interventions.
Session overview 9th May
9.30-9.45: Introduction
9.45-10.00: Types of evaluation
10.00-10.25: Evaluation designs
10.25-10.45 Coffee break
10.45-11.15: Measures
11.15-11.25: Frameworks
11.25-11.55: Group task
11.55-12.15 Feedback and key messages
12.15: Evaluation questionnaire
Learning outcomes
1. To mention three types of evaluation and explain how they differ.
2. To mention three components of process evaluation and explain how they differ.
3. To explain the differences between mediators, moderators and confounders.
4. To explain why evaluation design and measures depend on the nature of the
intervention.
Kurssi (2 op) koostuu kahdesta seminaaripäivästä 8.-9.5. sekä ryhmätyöstä. Kurssin voi sisällyttää: