x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
Kuvataide, 60 op

Osaamistavoitteet

Kuvataidekasvatuksen lähtökohtana on kasvattaminen taiteen avulla, taidetta varten ja taiteeseen.
Tavoitteena on, että opiskelija on kehittänyt kuvataidekasvatuksen käytännöllistä ja teoreettista asiantuntemustaan sekä omaa hyvät taidot ja tiedot visuaalisen kulttuurin eri osa-alueista ja niiden kasvatuksellisista ja yhteiskunnallisista vaikutuksista.
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kuvataiteen pitkän sivuaineen eheyttävänä luokanopettajatutkinnon ytimenä.
Tavoitteena on, että opiskelija saa valmiudet taideperustaisen opinnäytteen tekoon.

Sisältö

Kuvataiteen sivuaineopinnoissa rohkaisemme opiskelijoita kriittisyyteen ja aktiivisuuteen koko visuaalisen kulttuurin alueella. Kriittisen kasvatuksen näkökulmasta kuvataiteen opetussuunnitelman hahmottuu neljälle kentälle seuraavalla tavalla: Ensimmäinen alue on kuvallinen ilmaiseminen ja kuvien tulkinta. Se on edelleen oppiaineemme tärkeä lähtökohta. Kuvallinen ajattelu kehittyy kuvia tekemällä ja kuvia tutkimalla. Samalla opimme uutta niin itsestämme kuin ympäröivästä maailmastakin. Taidehistoriaa ja kuvakulttuuria, nelikentän toista aluetta, lähestymme katsojakeskeisesti. Keskitymme opiskelijoiden henkilökohtaisen mielipiteen ja näkemyksen muodostumiseen ja käymme keskusteluja erityisesti näkemyksen taustalla olevista perusteluista. Ymmärrämme, että nykyinen kuvallinen kulttuuri perustuu historiaan, mutta historiaa tulkitaan nykyhetkestä käsin. Kolmatta aluetta, alati kasvavaa ja monimutkaistuvaa kuvallista mediaa haluamme lähestyä niin tekijöinä kuin kokijoinakin kriittisesti ja kasvatuksellisesta näkökulmasta. Korostamme median sisältöä irtautuen mediakasvatuksen aikaisemmasta välinekeskeisyydestä. Neljännellä nelikentän alueella, ympäristökasvatuksessa, painotamme jokaisen vaikuttamismahdollisuuksia ja oman henkilökohtaisen ympäristösuhteen syntymistä. Muotoilu- ja arkkitehtuurikasvatuksessa opimme ymmärtämään ja arvioimaan yhtä hyvin arkista lähiympäristöämme kuin uhanalaista globaalia maailmaammekin.

Kuvataiteen sivuaineen rakenne
Kuvataiteen pitkän sivuaineen opinnot koostuvat taidepedagogisista opinnoista 25 op ja taideopinnoista 35 op. Taideopintoihin sisältyy kuvakulttuureihin, ympäristökulttuureihin ja mediakulttuureihin liittyviä opintoja kutakin 10 op ja valinnainen syventymiskohde 5 op.
Kuvataiteen perusopinnot sisältävät alla tarkemmin esiteltävistä kursseista seuraavat:
johdatus visuaaliseen kulttuuriin 6 op, taidehistoria ja museopedagogiikka 5 op, taidekasvatusseminaari 5 op, kuvakulttuurien, ympäristökulttuurien ja mediakulttuurien opinnoista 9 op.
Kuvataiteen aineopinnot sisältävät seuraavat kurssit:
taidekasvatusseminaari 3 op, taiteen mestarikurssi 6 op, kuvakulttuurien, ympäristökulttuurien ja mediakulttuurien opinnoista 21 op, syventymiskohde 5 op.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Lisätiedot

Opintokokonaisuus on tarkoitettu kuvataidepainotteisen luokanopettakoulutuksen opiskelijoille

Kuuluu kokonaisuuksiin

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
avaa kaikki

Kuvataide

Taideopinnot
LUOKE9.5 Kuvakulttuurit, 10 op
LUOKE9.6 Mediakulttuurit, 10 op
LUOKE9.7 Ympäristökulttuurit, 10 op
LUOKE9.8 Syventymiskohde, 5 op
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos