Opinto-oppaat 2009–2010
x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
Opettajan pedagogiset opinnot, 25 op

Osaamistavoitteet

Opettajan pedagogiset opinnot (60 op) tuottavat opettajan pedagogisen kelpoisuuden. Ne antavat laaja-alaisen pätevyyden opettaa lapsia, nuoria ja aikuisia ja toimia opettajana eri oppilaitosmuodoissa. Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen ohjelman mukainen kasvatustieteen kandidaatin tutkinto korvaa opinnoista 35 opintopistettä. Osana kasvatustieteen maisterin tutkintoa suoritetaan pedagoginen harjoittelu (25 op), joka suuntautuu erityisesti aikuiskoulutuksen tehtäviin.

Opinnot on tarkoitettu vain aikuiskasvatuksen ja kasvatustieteen pääaineopiskelijoille ja niihin järjestetään erillinen haku ja soveltuvuusarviointi.


Pedagoginen harjoittelu (25 op)

Opintojakso rakentuu kolmesta osiosta:
1. Opettajaharjoittelu (15 op)
2. Pedagoginen seminaari (6 op)
3. Syventävien opintojen valinnainen opintojakso (4 op)


Aikuiskasvatuksellisesti suuntautuvan pedagogisen harjoittelun tavoitteena on perehtyä koulutusjärjestelmän ja aikuiskoulutuksen yhteiskunnallisiin, taloudellisiin ja kulttuurisiin reunaehtoihin ja koulutuksen yhteisötasoon oppilaitoksissa, organisaatioissa ja opettajayhteisöissä sekä tukea yksilötasolla opettajaidentiteetin rakentumista.

Opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota erilaisiin oppijoihin (esim. sukupuoli, sosiaalinen tausta, etnisyys) ja taso-arvotietoisuuden edistämiseen.

Pedagogisen seminaarin tavoitteena on nivoa opettajaharjoittelu teoreettiseen tietoon ja pedagogisen osaamisen ydinalueisiin, jotka voi jaotella kolmeen tasoon: autobiografinen ja yhteisöllinen osaaminen ja koulutuksen yhteiskunnallinen konteksti.

Sisältö

Opettajaharjoittelu (15 op)

Harjoittelu perehdyttää opetustyöhön, oppimisen ohjaamiseen, ryhmän hallintaan ja opetustilanteen johtamiseen erilaisissa oppilaitoksissa. Jokainen opiskelija laatii yksilöllisen harjoittelusuunnitelman. Ensisijaisesti harjoittelu suoritetaan aikuiskasvatuksen tehtäväalueilla (esim. ammatillinen koulutus, henkilöstökoulutus, maahanmuuttajien opetus, vapaa sivistystyö). Harjoitteluun sisältyy myös perehtyminen verkkoympäristöihin ja verkko-opetuksen suunnitteluun ja erilaisiin toteutus- ja organisointitapoihin.

Opiskelu- ja työmuodot:
Ohjattu opetusharjoittelu 30 t, omaehtoisesti seuratut opetustunnit 40 t, verkkotutorointi 20 t, opettajan portfolion rakentamiseen liittyvät kirjalliset tehtävät.


Pedagoginen seminaari (6 op)

Pedagogisen seminaarin tavoitteena on nivoa harjoittelukokemukset opetusta, opettajan ammattia ja opettamisen yhteiskunnallista kontekstia käsittelevään kasvatustieteelliseen tietoon, toimia opetuskokemusten reflektoinnin areenana ja ammatillisen kasvun jäsentäjänä ja tukijana. Opintojakson toteukseen kuuluu autobiografinen lähestymistapa, jolla pyritään opettajan identiteetin rakentumisen tukemiseen. Lisäksi seminaariin sisältyy perehtyminen opetustoimen lainsäädäntöön.

Opiskelu- ja työmuodot:
Lukuvuoden kestävä seminaari 80 t, projektityöskentely, opettajan portfolion kokoaminen ja siihen liittyvät autobiografiset tehtävät, opetushallinnon lainsäädännön opinnot


Valinnainen opintojakso (4 op)

Lisäksi opintoihin valitaan yksi syventävien opintojen opintojakso, jonka tavoitteena on tukea opettajankoulutusta. Opiskelija suorittaa valintansa mukaan yhden seuraavista opintojaksoista:

AIKAS10 Yhteisölliset oppimisympäristöt (4 op) tai
AIKAS11 Työelämän murros ja aikuiskasvatus (4 op)

Valinnaiseksi jaksoksi voi ehdottaa myös muuta opettajankoulutusta tukevaa opintojaksoa. Se on sovittava ennakkoon opettajan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Kuuluu kokonaisuuksiin

avaa kaikki
Kasvatustieteiden laitos