x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
Opettajan pedagogiset opinnot, yliopistopedagogiikka, 60 op

Osaamistavoitteet

Tampereen yliopiston yliopistopedagogisessa koulutuksessa painottuu näkemys, jonka mukaan pedagoginen osaaminen ei ole vain yksilöiden vaan myös yhteisöjen osaamista. Opintokokonaisuuden tavoitteena on, että osallistujat kykenevät kehittämään työtään tutkimusperustaisesti ja reflektoivasti sekä omassa opetuksessaan että yhteisössään. He osaavat tunnistaa ja ratkoa opetukseen, opetussuunnitelmatyöhön, osaamisen arviointiin sekä ohjaukseen liittyviä ongelmia nojautuen koulutuksen aikana rakentuvaan käyttöteoriaan. Pedagogisista ydinilmiöistä osallistujat saavuttavat vertailevan, keskeisiä eroja hahmottavan ymmärryksen, jonka avulla he voivat rakentaa omaa opettajan käyttöteoriaansa ja seurata yliopistopedagogista tutkimusta. Yhteiskunnallinen painotus näkyy siten, että osallistujat osaavat vaihdella näkökulmaa opettajan työn mikro- ja makrotasojen välillä.

Sisältö

Yliopistopedagogiikan opinnot (60 op) vastaavat asetusten (2005/865/22§, 2004/794/19§) mukaisia opettajan pedagogisia opintoja antaen laaja-alaisen pedagogisen kelpoisuuden. Opettajan pedagogiset opinnot eivät vastaa kasvatustieteen aineopintoja. Opintoja ei luokitella tutkinnoksi vaan erikoistavaksi opintokokonaisuudeksi, joka täydentää aiemmin hankittua ylempää korkeakoulu- tai tohtorintutkintoa. Opinnot suuntaavat opetustyöhön yliopistossa ja ne on tarkoitettu ensisijaisesti Tampereen yliopiston henkilöstölle.

Yliopistopedagogiikan opinnoissa osallistujat vahvistavat pedagogista asiantuntijuuttaan sekä osallistuvat monitieteiseen opettajien yhteisöön. Koulutus muodostaa oppimisympäristön, jossa osallistujat yhdessä tutkivat ja ratkaisevat opetukseen liittyviä haasteita sekä rakentavat kollegiaalista opettajaverkostoa. Läpi opintokokonaisuuden kulkee kolme juonnetta: teoreettinen juonne, laajenevien toimintakenttien juonne ja eettisen ammatillisuuden juonne.

Teoreettinen juonne:
Yliopistopedagoginen teoreettisen osaamisen juonne rakentuu kolmen ydinilmiöalueen varaan:
a) Oppiminen asiantuntijuuden kehittymisenä yksilö- ja yhteisötasolla
b) Systemaattinen vaikuttaminen oppimiseen (opettaminen, ohjaaminen, opetussuunnitelma, oppi-misympäristöjen rakentaminen, pedagoginen johtaminen)
c) Kasvatuksen ja koulutuksen kontekstit: diskursiiviset, yhteiskunnalliset ja kulttuuriset kontekstit jotka muokkaavat koulutuksen, oppimisen ja toiminnan muutoksen ehtoja.
Yliopistopedagogiikan teoreettinen tausta on monitieteinen. Em. ydinilmiöitä käsitellään mm. oppimispsykologian, aikuiskasvatustieteen, sosiaalipsykologian ja sosiologian piirissä.

Laajenevien toimintakenttien juonne:
Yliopistopedagogiikan koulutuksessa lähdetään liikkeelle koulutukseen osallistuvan opettajan omasta opetuksesta ja toimintakenttiä laajennetaan koulutuksen edetessä kohti opettajayhteisöä, oman yksikön ja yliopiston toimintaa, ja edelleen yliopistojen välistä toimintaa sekä yliopistopedagogisen tutkimusyhteisön toimintaa. Syventävissä opinnoissa toimintakenttiä laajennetaan eri koulutusasteille ja työelämään sekä yliopiston opettajan roolia hahmotetaan osana suomalaista ja kansainvälistä koulutusjärjestelmää.

Eettisen ammatillisuuden juonne:
Opettajuuden kehittymistä tukee eettisen ammatillisuuden juonne, joka toteutuu erityisesti koulutuksen toteutustavoissa:
- itsereflektio ja opettajaidentiteetin rakentaminen
- käytännöllinen soveltaminen ja kokeileva työtapa
- yhteisöllisyys ja dialogisuus toimintaperiaatteena
- tutkimusperustaisuus: sekä tutkimustiedon soveltamisena että tutkivana otteena


HARJOITTELU OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ

Harjoittelu muodostaa pedagogisessa opinnoissa merkittävän oppimisympäristön. Harjoitteluksi ymmärretään ohjattu, suunnitelmallinen opettajan työtehtävien toteuttaminen käytännön työympäristöissä. Opetuksen tehtäviin katsotaan kuuluvaksi ainakin suunnittelun, opettamisen, arvioinnin, opetussuunnitelmatyön ja laatutyön tehtäviä. Harjoittelun työmuodoissa yhdistetään itse työn tekemiseen myös vierailuja sekä havainnointeja. Harjoittelu toteutetaan yliopistossa ja eri oppilaitosmuodoissa tutustuttaen erilaisten organisaatioiden opetustyöhön ja toimintakulttuureihin.

Ohjatuksi harjoittelu katsotaan, kun sen kokonaisuus perustuu kirjattuun suunnitelmaan ja sitä raportoidaan, sitä ohjaa päävastuullisesti yliopistopedagogiikan lehtori sekä tämän johdolla ohjausverkosto, jossa yhdistetään vertaisohjauksen muotoja, työpaikoilla saatua ohjausta ja arviointia sekä itsearviointia. Ohjattu harjoittelu tuottaa valmiuksia kohdata, opettaa ja ohjata iältään, taustaltaan ja oppimisvalmiuksiltaan erilaisia oppijoita ja edistää esteettömyyttä opiskeluyhteisössä. Harjoittelun aikana opiskelija tutustuu monipuolisesti koulutusorganisaatioiden toiminta- ja johtamiskäytäntöihin. Tarkoituksena on luoda perusvalmiuksia opiskeluyhteisöjen toiminnan analysointiin ja kehittämiseen.


OPINTOJEN RAKENNE

Opintokokonaisuuteen sisältyy pakollisia perusopintoja (25 op), valinnaisia perus-, aine- tai syventäviä opintoja (15 op) sekä pakollisia syventäviä opintoja (20 op), koostuen seuraavista opintojaksoista:

1. Yliopistopedagogiikan perusopinnot 25 op
- PEDAYOP1 Ylipistopedagogiikan perusteet 10 op (1 op*)
- PEDAYOP2 Osallistava opetussuunnitelmatyö 5 op
- PEDAYOP3 Ohjaus yliopistossa 5 op (1 op*)
- PEDAYOP4 Yhteisöllinen kehittämistehtävä 5 op (3 op*)

2. Valinnaisia perus-, aine- tai syventäviä opintoja 15 op (3 x 5 op). Esimerkkejä mahdollisista jaksoista:
- PEDAYOA1 Valinnainen kurssi 5 op (0-3 op*)
- KASSP1 Opetuksen ja oppimisen tutkimus 5 op**
- KASSP5 Muuttuvat oppimisympäristöt 5 op
- KASSP7 Opetuksen ja oppimisen arviointi ja laatu 5 op
- KASSP9 Kasvatus ja opetusalan johtajuus 5 op
- KASVOKO4 Puheen ja äänen ammatillinen variaatio (Opettajan ääni) 5 op

3. Syventävät opinnot 20 op
- PEDAYOS1 Tutkiva ja kehittävä opettaja 20 op (12 op*)

* Ohjattua harjoittelua yht. 17-20 op
** Tämän tai vastaavan kasvatustieteelliseen tutkimukseen perehdyttävän opintojakson suorittamista edellytetään henkilöiltä, jotka aikovat suorittaa opettajan pedagogiset opinnot / yliopistopedagogiikka (60 op) kokonaisuudessaan ja joille kasvatustieteellinen tutkimus on vierasta.


OPISKELIJAVALINTA JA OPETUKSEN TOTEUTUS

Opinnot on suunnattu Tampereen yliopistoon työsuhteessa oleville henkilöille, ensisijaisesti opettajille ja ohjaajille. Opinnot suoritetaan oman työn ohessa ja ne sisältyvät osin tai kokonaan työsuunnitelmaan, mistä on sovittava esimiehen kanssa ennen opintoihin hakeutumista.

Tampereen yliopistoon työsuhteessa olevat tohtoriopiskelijat voivat hakea opintoihin muun henkilöstön tavoin. Henkilöstölle suunnatun koulutuksen lisäksi tutkijakoulun opetustarjonnassa on yliopistopedagogiikan perusopintoja, jotka noudattavat tätä opetussuunnitelmaa. Osa opettajan pedagogisista opinnoista on mahdollista sisällyttää tohtorintutkintoon, ja siitä on sovittava erikseen väitöskirjan ohjaajan kanssa.

Opetustarjonta vaihtelee vuosittain, kuitenkin niin että 60 op:n opintokokonaisuus on mahdollista suorittaa kolmen vuoden sisällä opintojen aloittamisesta.

Yliopistopedagogiikan perusopinnot (25 op) ja pakolliset syventävät opinnot (20 op) järjestetään henkilöstölle erillisinä toteutuksina. Valinnaisista opinnoista (3 x 5 op) järjestetään vuosittain joitakin henkilöstölle suunnattuja, yliopistopedagogisen näkökulman erityisesti huomioivia toteutuksia, joihin ilmoittaudutaan erikseen. Opinto-oikeuden saaneet voivat myös osallistua Kasvatustieteiden yksikössä opettajan pedagogisten opintojen opetustarjonnassa oleville muille valinnaisille kursseille. Näistä sovitaan etukäteen ao. kurssin vastuuhenkilön ja yliopistopedagogiikan vastuuopettajan kanssa.

Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) -opintojaksolle valitulla on opinto-oikeus 40 op:een saakka. Erillinen opiskelijavalinta ja soveltuvuuden arviointi järjestetään pakollisiin syventäviin opintoihin (20 op). Niihin pääsyn edellytyksenä on, että hakija on suorittanut opetussuunnitelman mukaisesti Yliopistopedagogiikan perusopinnot 25 op sekä valinnaisia perus-, aine- tai syventäviä opintoja 15 op tai vastaavat opinnot.

Opinto-oikeuden saaneet voivat halutessaan suorittaa vain Yliopistopedagogiikan perusopinnot (10 op) ja/tai yksittäisiä, valinnaisia 5 op:n opintojaksoja, joihin ilmoittaudutaan erikseen.

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Opintokokonaisuuden arviointi perustuu osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Pakolliset opintojaksot arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty, samoin kuin koko opintokokonaisuus, vaikka osa valinnaisista opintojaksoista arvioidaan asteikolla 1-5.

Kuuluu kokonaisuuksiin

Kasvatustieteiden yksikkö
Opettajan pedagogiset opinnot (Opettajan pedagogiset opinnot)
avaa kaikki

Opettajan pedagogiset opinnot, yliopistopedagogiikka

Valinnaisia perus-, aine- tai syventäviä opintoja 15 op
Suoritettava 15 opintopistettä
PEDAYOA1 Valinnainen kurssi, 5 op
Kasvatustieteiden yksikkö