Tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteita - tutustuvat vammaisuuden ja erilaisuuden erilaisiin tulkintatapoihin - oppivat ymmärtämään ja omaksumaan myönteisen näkemyksen lasten ja lasten kehityskulun moninaisuuteen. - tiedostavat toimintaympäristön muuttamisen merkityksen sekä lasten yksilöllisten että kaikille lapsille yhteisten toimintojen ja oppimisen mahdollistamisessa.
Sisältö
Varhaisvuosien erityiskasvatuksen ja esiasteen sekä inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteet ja käytännöt.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
103 t
0 t
Teoreettisia katsauksia 12 t, tutoriaaleja 8 t ja työpajajoja 12 t sekä itsenäistä työskentelyä 103 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen tutoriaaleihin, teoreettisiin katsauksiin ja työpajoihin. Kirjallisuus ja luennot tentitään.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tentin arvioinnin perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
3. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Viittala, Kaisu. 2006. Lasten yhteinen varhaiskasvatus. Erityisestä moninaisuuteen. Tampere University Press. Tampere: Juvenes Print – Tampereen Yliopistopaino Oy. Sivut 28-161, 183-189. http://www.uta.fi/kirjasto/pdf/suoj/951-44-6577-6.pdf
Papatheodorou, T. 2005. Behaviour problems in the early years. New York: RoudledgeFalmer. Sivut 15-157.