Opiskelija - tutustuu elämäkatsomustiedon tieteellisiin, ennen kaikkea filosofisiin perusteisiin - perehtyy elämänkatsomuksellisiin peruskysymyksiin ja ongelmiin erityisesti filosofisen etiikan, metafysiikan ja antropologian tarjoamien näkökulmien kautta - saa perustiedot elämänkatsomustiedon didaktisista erityispiirteistä
Sisältö
- elämänkatsomustiedon tieteellinen viitekehys ja peruskäsitteet - filosofiset todellisuuskäsitykset, ihmiskäsitykset sekä niiden yhteys elämänkatsomukseen - etiikan suuntaukset ja keskeiset eetikot - kasvatusfilosofiset pääsuuntaukset ja elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet - uskontotieteen ja psykologian tarjoamia näkökulmia ihmisen elämänkatsomuksen tarkastelemiseen - elämänkatsomustiedon tieteellinen viitekehys ja didaktiikka
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
9 t
0 t
Ryhmätyöskentely
9 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opiskelija osallistuu aktiivisesti luennoille, joilla käsitellään keskeinen tiedollinen aines, sekä ryhmätyöskentelyyn. Ryhmätyöskentelyn painopiste on elämänkatsomustiedon didaktiikkaan liittyvissä erityiskysymyksissä sekä yleensä elämänkatsomuksellisissa ongelmissa. Ryhmätyöskentelyyn kuuluu aktiivisen läsnäolon lisäksi a) ryhmätyön sekä b) henkilökohtaisen pohdintaesseen laatiminen.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
Opetus järjestetään noin joka toinen vuosi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Niiniluoto, I. 1994 (soveltuvin osin). Järki, arvot ja välineet. Otava.
Elo, P., Honkala, S. & Simola, H. 1992 (soveltuvin osin). Elämänkatsomustieto koulussa. Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.