Harjoittelun aikana opiskelija saa kokonaiskuvan opettajan työstä ja osaa toimia opettajana erilaisissa oppimisympäristöissä sekä tunnistaa omia kehittymistarpeitaan opettajana.
Sisältö
Opetustapahtumien suunnittelu, toteutus ja arviointi. Erilaisten opetusmenetelmien kokeilu sekä oppimisen ohjaaminen erilaisissa oppimisympäristöissä.
Toteutustavat
Orientoivan vaiheen harjoittelu (60 h), harjaantumisvaiheen harjoittelu (100 h), ryhmätapaamiset ja ryhmäkeskustelut verkko-oppimisympäristössä (40 h) ja itsenäinen työskentely.
Vaadittavat opintosuoritukset
Opetusharjoittelun toteutus yksilöllisen suunnitelman mukaan. Oppimispäiväkirja ja portfolion laatiminen. Kirjallisuus: Hyllinen L-K, Koivula M & Tarkka M-T. (toim.). 2006. Opettajaksi terveysalalle – Haasteita ja lupauksia. Tampereen yliopisto, hoitotieteen laitos. Perhekeskeisen hoidon tutkimus- ja opetuskeskus. Julkaisuja 8. Tampere. Koivula M & Tarkka M-T. (toim.). 2004. Hoitotyön oppiminen ja uudistuva opettajuus. Tampereen yliopisto, hoitotieteen laitos. Perhekeskeisen hoidon tutkimus- ja opetuskeskus. Julkaisuja 5. Tampere. Niikko A. 2000. Portfolio oppimisen avartajana. Tammi. Ajankohtaiset tutkimukset ja muu kirjallisuus liittyen opiskelijan harjoittelusuunnitelmaan.