Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - perehtyvät kuvataide-, liikunta- ja musiikkikasvatuksen sekä äidinkielen keskeisiin sisältöihin ja niiden pedagogiikkaan varhaiskasvatuksessa - osaavat soveltaa näiden alueiden opetusmenetelmiä ja -tapoja
Sisältö
Taito- ja taideaineiden sisältöjen ja pedagogisten menetelmien hallinta. Toiminnan eheyttäminen ja eriyttäminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lapsen kielellisen tietoisuuden ja lukemaan oppimisen valmiudet. Oppimistehtävät päiväkodin esiopetusryhmässä: opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat ilmaisu- ja taideaineiden pedagogista toimintaa.
Aktiivinen osallistuminen ja opetukseen liittyvien tehtävien suorittaminen sekä tentit.Tentitään kirjallisuus ja teoreettiset katsaukset.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tentin arvioinnin perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
2. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kuvataidekasvatus Hakkola, K., Laitinen, S. & Ovaska-Airasmaa, M. 1991. Lasten taidekasvatus. Helsinki: Kirjayhtymä. Sivut 79-161.
Musiikkikasvatus Hongisto-Åberg, M., Lindeberg-Piiroinen, A. & Mäkinen, L. 2001. Musiikki varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Musiikki Fazer. Sivut 106-185.
Liikuntakasvatus Karvonen, P., Siren-Tiusanen, H. & Vuorinen, R. 2003. Varhaisvuosien liikunta. Gummerus. Sivut 5-109.
Äidinkieli Lerkkanen, M.-K. 2006.Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. Helsinki: WSOY.
Yhteinen Ruokonen, I., Rusanen, S. & Välimäki, A.-L. (toim.) 2009. Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Opas 3. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Verkossa: http://www.thl_client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4e73-b0a8-b0305b3f927b