Kurssin käytyään opiskelija on perehtynyt ääneen perustuvan ajankohtaisjournalismin keskeisiin esitystyyppeihin, erityisesti uutis- ja ajankohtaisjuttujen sekä makasiini- ja keskusteluohjelmien koostamiseen, toimittamiseen ja juontamiseen sekä radiossa että verkossa. Lisäksi hän on oppinut arvioimaan radion ajankohtaisjournalismia sekä tutustunut erilaisten radioasemien ohjelmistosuunnitteluun ja uuteen äänimediaan.
Sisältö
Kurssilla kerrataan aluksi digitaalisen tuotantotekniikan ja äänijärjestelmien käyttöä. Pienryhmätyöskentelyssä tehdään viikoittaista suoraa ajankohtaislähetystä Tampereen yliopiston paikallisradioasemalla eli Radio Moreenissa. Kurssin yhteisissä kokoontumisissa käydään palautekeskusteluja edellisistä harjoituksista sekä suunnitellaan tulevia ohjelmia. Opiskelijat arvioivat oman ammattitaitonsa kehittymistä sekä tehtyjä harjoitustöitä myös erillisessä kurssiraportissa luentoihin ja kirjallisuuteen tukeutuen. Kurssilla on lisäksi asiantuntijavieraita ja siihen sisältyy vierailukäyntejä Tampereella toimiville radioasemille.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
30 t
0 t
Pienryhmäopetus
Itsenäinen työskentely
Harjoitukset
Luennot (30 t), yhteiset palautekeskustelut (30 t) sekä harjoitukset pienryhmissä ja itsenäinen työskentely (60 t), yht. 120 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Projekti / käytännön työ
suomeksi
Essee
suomeksi
Edellytetään aktiivista läsnäoloa, annettujen työvuorojen ja kurssiraportin tekemistä sekä palautteeseen osallistumista. Arvioinnissa huomioidaan kaikki nämä osa-alueet.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
Kurssi järjestetään vain kerran vuodessa syksyllä, periodien I ja II aikana.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oheiskirjallisuus
Kern: Sound reporting: the NPR guide to audio journalism and production. University of Chicago Press, 2008.