Opiskelija tuntee etnometodologiaan, sosiaaliseen konstruktionismiin ja diskursiivisiin lähestymistapoihin nojaavat institutionaalisen vuorovaikutuksen ja asiakasdokumenttien tutkimusperinteet. Hän ymmärtää kielen käytön merkityksen ammatillisen auttamistyön tutkimisessa ja reflektoinnissa. Hän osaa kehitellä tutkimusperinteisiin nojaavia tutkimusasetelmia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa perinteitä ja niiden erityisiä näkökulmia erilaisten auttamistyön organisaatioiden ja tilanteiden tutkimiseen. Hänellä on auttamistyön keskustelujen ja tekstien analysoinnin perustaidot.
Sisältö
Auttamistyön keskustelujen ja tekstien tutkimisen erilaisiin suuntauksiin perehtyminen. Joihinkin auttamistyön vuorovaikutuksen ja tekstien tutkimisen erityisiin näkökulmiin, kuten institutionaalisuuden, identiteettien, kategorioiden, ongelmien, narratiivien ja selontekojen rakentumisen analysointiin perehtyminen.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
5 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Essee
5 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjat
1. Jokinen, Arja & Suoninen, Eero(toim.) 2000. Auttamistyö keskusteluna. Tutkimuksia sosiaali- ja terapiatyön arjesta. Tampere: Vastapaino TAI Peräkylä, Anssi et al. 2008. Conversation Analysis and Psychotherapy. Cambridge: Cambridge University Press.
2. Hall, Christopher et al 2011. Language Practices in Social Work. London: Routledge TAI Hall, Christopher et. al (eds.) 2003. Constructing Clienthood in Social Work and Human Services. Interaction, Identities and Practices. London: Jessica Kingsley Publishers (kirja on olemassa sähköisenä).
Artikkelit
1. Drew, Paul & Heritage, John 1992. Analyzing Talk at Work: An Introduction. Teoksessa Paul Drew & John Heritage (eds.) Talk at Work: Interaction in Institutional Settings. Cambridge: Cambridge University Press. Sivut 3-65.
2. Juhila, Kirsi. & Abrams, Laura2011. Special Issue Editorial: Constructing Identities in Social Work Settings. Qualitative Social Work 10(3), 277-292.
3. Kurri, Katja & Wahlström, Jarl 2007. Reformulations of Agentless Talk in Psychotherapy. Text & Talk 27(3), 315–338.
4. Taylor, Carolyn 2008. Trafficking in Facts. Writing Practices in Social Work. Qualitative Social Work 7(1) 25-42.
5. Mäkitalo, Åsa 2005. The Record as a Formative Tool. A Study of Immanent Pedagogy in the Practice of Vocational Guidance. Qualitative Social Work 4(4), 431-449.