Opintojaksolla perehdytään erilaisiin median ja mediakulttuurin merkityksiin lasten, nuorten ja aikuisväestön elämässä, median yhteisölliseen luonteeseen ja kulutustapoihin, joissa tulee esiin vaikuttamisen ja identiteetin rakentamisen muotoja.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää median ja yleisön suhteen rakentumisen perusasiat, kuluttajuuden merkityksen mediakulttuurissa ja mediakasvatuksen mahdollisuudet aktiivisen kansalaistoiminnan edellytyksenä, erityisesti valtautumisen ja vaikuttamisen näkökulmasta.
Sisältö
Opintojakso koostuu luennoista, joissa tarkastellaan kysymystä mediasta ja yleisöstä/kuluttajasta, median kaupallisia vaikutuksia, kaupallista mediakulttuuria ja siihen liittyviä kulutuksen ja brändäyksen ilmiöitä, mainonnan lukutaitoa, osallistavaa kulttuuria, fanitoimintaa, digitaalisia kansalaistoiminnan muotoja, media-aktivismia ja sosiaalisen median mahdollisuuksia aktiivisen ja voimauttavan toiminnan mahdollisuutena.
Toteutustavat
Mikäli luentoja ei järjestetä, jakso tentitään kirjatenttinä sähköisesti.
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heinonen & Kortti: Vaikuttamista ja valintoja. Monitieteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen. Gaudeamus 2007.
Lehtimäki & Suoranta (toim.): Kasvattajan brändikirja. Finn Lectura 2006.
Kotilainen & Rantala: Nuorten kansalaisidentiteetit ja mediakasvatus. Nuorisotutkimusverkosto 2008.
Nikunen: Faniuden aika. Tampere, Tampere University Press 2005. Verkkojulkaisu: http://acta.uta.fi/teos.phtml?10776