Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että kasvatustieteen perus- ja aineopinnot on suoritettu ja kandidaatintutkielma hyväksytty.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - hallitsevat kasvatustieteellisen tutkimuksen keskeiset käsitteet ja metodologian - kykenevät tutkimukselliseen ajatteluuun ja toimintaan
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään tieteenfilosofian peruskäsitteitä ja -ongelmia, keskeistä kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologiaa, käsitteitä ja tutkimuseettisiä kysymyksiä sekä tarkastellaan näiden merkitystä omalle pro gradu -työlle. Luentojen lisäksi opiskelija perehtyy vähintään kolmeen keskeiseen menetelmäoppaaseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
96 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Abbot, A., Methods of Discovery. Heuristics for the Social Sciences. Norton. 2004. Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.), Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 2006. Hankamäki, J., Dialoginen filosofia: Teoria, metodi ja politiikka. Books on Demand. 2008. Kuula, A., Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino. 2006.
Lagström, H. & Pösö, T. & Rutanen, N. & Vehkalahti, K., Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 101. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. 2010.
Raatikainen, P. 2005. "Ihmistieteet - tiedettä vai tulkintaa?" Teoksessa Meurman-Solin & Pyysiäinen (toim.) Ihmistieteet tänään. Gaudeamus. 2005. Verkossa osoitteessa: http://www.mv.helsinki.fi/home/praatika/)
Raunio, K., Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Gaudeamus. 1999.
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S., Using Multivariate Statistics. Harper Collins. 2001.
Töttö, P., Syvällistä ja pinnallista: Teoria, empiria ja kausaalisuus sosiaalitutkimuksessa. Vastapaino. 2005.
Varto, J., Laadullisen tutkimuksen metodologia. 2005. Verkossa osoitteessa: http://arted.uiah.fi/synnyt/kirjat/varto_laadullisen_tutkimuksen_metodologia.pdf