Orientaation tavoitteena on, että opiskelijat - hankkivat perustiedot ja -taidot opiskeluun yliopiston oppimisympäristössä - perehtyvät kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon tavoitteisiin, rakenteeseen ja sisältöön sekä tutkinnon suorittaneiden erilaisiin työmahdollisuuksiin yhteiskunnassa - orientoituvat ongelmaperustaiseen oppimiseen ja työskentelyyn tutoriaaliryhmässä - perehtyvät ja kehittävät taitojaan oman oppimisensa ja opiskelunsa suunnittelussa ja arvioinnissa (henkilökohtainen opintosuunnitelma - HOPS). Ammatillisen kasvun ryhmän tavoitteena on, että opiskelija - tutkii omaa kasvatusajatteluaan ja toimijuuttaan varhaiskasvatuksen eri konteksteissa - arvioi omaa ammatillista kehittymistään ja osaamistaan opiskeluprosessin eri vaiheissa - arvioi omaa pedagogista kehittymistään ja osaamistaan opiskeluprosessin eri vaiheissa - dokumentoi oman oppimisprosessinsa ammatillisen kasvun portfolioon.
Sisältö
Orientoivissa opinnoissa opiskelijat perehtyvät opiskeluympäristöön, oman koulutusalansa opintoihin, opintojensa suunnitteluun sekä opiskeluprosesseihin ongelmaperusteisessa oppimisympäristössä. Ammatilliseen kasvuun liittyvä työskentely tutorryhmissä ajoittuu kolmelle opintovuodelle. Ryhmissä käsitellään lastentarhanopettajan asiantuntijuuden ydinkysymyksiä noudatellen opetussuunnitelman etenemistä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
22 t
0 t
Pienryhmäopetus
4 t
0 t
Ryhmätyöskentely
60 t
0 t
Itsenäinen työskentely
49 t
0 t
Orientoituminen ongelmaperustaiseen oppimiseen 10 t luentoja, tutoriaaleja 8 t. Orientoituminen yliopiston oppimisympäristöön 12 t luentoja ja 4 t työpajoja. Ammatillisen kasvun ryhmät 16 t/ryhmätyöskentelyä/vuosi (yhteensä 48 t).
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen tutoriaaleihin, teoreettisiin katsauksiin ja työpajatyöskentelyyn. HOPS:n ja portfolion laadinta.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Suositellut suoritusajankohdat
Orientoivat opinnot 1. opintovuosi, periodi 1 Ammatillinen kasvu 1., 2. ja 3. opintovuosi