Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on luoda yleiskuva siitä, miten kasvatuksen ja koulutuksen avulla voidaan edistää aidosti monikulttuurisen ja moniarvoisen yhteiskunnan kehittymistä.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään monikulttuurisuuskasvatuksen lähtökohtiin, tavoitteisiin ja keskeisiin käsitteisiin sekä kansainvälisyyden ja kulttuurisen monimuotoisuuden mukanaan tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin eri koulutuskonteksteissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
21 t
0 t
Opetus sisältää sekä luentoja että seminaarityöskentelyä.
Opintojaksolla on vaihtoehtoinen suoritusmuoto.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: katso ohjeet vaihtoehtoiseen suoritusmuotoon laitoksen kotisivuilta vastuuopettajalistalta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kaikkonen, P., Vierauden keskellä: Vierauden, monikulttuurisuuden ja kulttuurienvälisen kasvatuksen aineksia. Jyväskylän yliopisto. 2004.
Kuukka, K. Rehtorin eettinen johtaminen monikulttuurisessa koulussa: "sen yhteisen hyvän löytäminen". Tampere University Press. 2009. Verkossa osoitteessa http://acta.uta.fi/pdf/978-951-44-7779-9.pdf
Launikari, M. & Puukari, S. (toim.), Multicultural Guidance and Counselling. Jyväskylän yliopisto. 2005. Verkossa osoitteessa: http://www.cimo.fi/dman/Document.phx/~public/Julkaisut+ja+tilastot/English/multiculturalguidanceandcounselling.pdf
Lehtonen, M. Löytty, O. & Ruuska, P., Suomi toisin sanoen. Vastapaino. 2004.
May, S. (toim.), Critical Multiculturalism. Rethinking multicultural and antiracist education. Taylor & Francis. 1998. (e-kirjana Nelli-portaalissa)
Pitkänen, P. (toim.), Kulttuurien välinen työ. Edita. 2005.
Rastas, A., Huttunen L. & Löytty O., Suomalainen vieraskirja. Vastapaino. 2005.
Talib, M.-T., Löfström, J. & Meri, M., Kulttuurit ja koulu: Avaimia opettajalle. WSOY. 2004.
Wrede, S. & Nordberg, C. (toim.) Vieraita työssä. Työelämän etnistyvä eriarvoisuus. Gaudeamus. 2010.