x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
MARKA185 Kaupan strateginen markkinointi 5 op
Vastuutaho
Yrityksen taloustiede, markkinointi
Vastuuhenkilö
Lehtori
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X
2009–2010 X
Edeltävät opinnot
Pakolliset:

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijoiden näkemystä kaupan strategisesta suunnittelusta ja markkinoinnin keskeisestä roolista jakeluketjussa. Opiskelija osaa nimetä suomalaisen kaupan keskeiset toimijat sekä tunnistaa kansainvälisen kaupan haasteet.

Sisältö

Luennoilla tarkastellaan kaupan muuttuvaa toimintaympäristöä ja jakeluketjujen uusia haasteita. Uusimpien tutkimusten avulla tutustutaan teorian ja käytännön ilmiöihin. Kaupan keskeisiä ongelmia kuten sijaintikysymyksiä, uusia kauppamuotoja, nettikauppaa ja ulkomaista kilpailua selvitellään käytännön esimerkein ja vierailuluennoin.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 20 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

2. vuoden syksy
3. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

 

  1. Ogden, James & Ogden, Denise: Retailing: Integrated Retail Management, Houghton Mifflin, 2004.
  2. Danziger, Pamela N.: Shopping: Why We Love It and How Retailers Can Create the Ultimate Customer Experience, Kaplan, 2006. Saatavana e-kirjana ebrary-palvelusta.
  3. Reynolds, Jonathan & Cuthbertson, Christine (toim.): Retail Strategy: The View from the Bridge, Elsevier, 2003.
  4. Artikkeleita ja ajankohtaismateriaalia luennoitsijan osoituksen mukaan, esim.:
  • Journal of Retailing
  • International Review of Retail, Distribution and Consumer Research
  • European Retail Digest.

Lisätietoja

Vastaava kurssi opinto-oppaassa 2005-2008: MARKA185 Vähittäiskaupan strategiat (5 op)

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Johtamistieteiden laitos
Markkinoinnin valinnaiset aineopinnot (Yrityksen taloustiede, markkinointi)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Johtamistieteiden laitos