Tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille pakollinen opintojakso.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
- tietävät kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisia lähtökohtia ja keskeisiä tutkimusmenetelmiä, tieteellisen tutkimusprosessin vaiheet ja kasvatustieteiden tutkimuskohteita
- osaavat hakea tutkimustietoa ja arvioida sitä kriittisesti
- tunnistavat tutkimusprosessin eri vaiheisiin sisältyviä eettisiä kysymyksiä ja tietävät tieteellisen lukemisen, kirjoittamisen ja argumentoinnin perusteet
Opintojaksolla perehdytään tieteellisen toiminnan perusteisiin, tutkimuksen tekemiseen sekä kasvatustieteiden metodologian ja menetelmien peruskysymyksiin. Opintojaksolla käsitellään kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtia, kysymyksenasetteluja, tutkimusmenetelmiä, tutkimusetiikkaa sekä tutkimuksen raportointia ja tutkimustulosten kriittistä arviointia.
Opetustapa | Paikalla | Verkossa |
Luento-opetus | 12 t | 0 t |
Pienryhmäopetus | 12 t | 0 t |
Itsenäinen työskentely | 111 t | 0 t |
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat osallistuvat luento-opetuksen lisäksi pienryhmätyöskentelyyn (max 12 t) omissa ryhmissään (elokas, lo, vk). Opintojaksokohtaiset opettajatiimit suunnittelevat toteutuksen ja vaadittavat opintosuoritukset eri toteutusvaihtoehtoihin.
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto muille opiskelijoille (raporttitentti, 5 op): opiskelijat, jotka ovat jossakin kasvatustieteiden lähitieteissä suorittaneet vastaavansisältöisen ja -laajuisen tutkimuskurssin, voivat suorittaa kurssin tenttimällä kolme kasvatustieteellistä tutkimusta.
Eskola, J. & Suoranta, J., Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. 1998.
Kakkuri-Knuuttila, M-L. & Heinilahti, K., Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia. Gaudeamus. 2006.
Vilkka, H., Tutki ja Mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. 2007.
Viskari, S., Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Opas kirjoittamiseen ja seminaarityöskentelyyn. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 2009.
Lisäksi tai vaihtoehtoisesti sopimuksen mukaan artikkeleita tai sovittavia osia seuraavista:
Borg, S. ym., KvantiMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto. Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. 2009. Verkossa osoitteessa: http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
Metsämuuronen, J., Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp. 2003.
Ruoppila, I., Hujala, E., Karila, K., Kinos, J,. Niiranen, P. & Ojala, M., Varhaiskasvatuksen tutkimusmenetelmiä. Atena Kustannus. 1999.
Saaranen-Kauppinen, A. & Puusniekka, A., Menetelmäopetuksen tietovaranto. KvaliMOTV kvalitatiivisten menetelmien verkko-oppikirja. Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. 2009. Verkossa osoitteessa: http://www.fsd.uta.fi/julkaisut/motv_pdf/KvaliMOTV.pdf
Scott, D. & Usher, R. (eds.), Understanding Educational Research. Routledge. 1996. Saatavana sähköisenä e-kirjana Ebrary-palvelussa.
Uusitalo, H., Tiede, tutkimus ja tutkielma. Johdatus tutkielman maailmaan. WSOY. 1991.
Tutkimusartikkeleita Kasvatus ja Aikuiskasvatus -lehdistä
Opintojaksolla hyödynnetään kasvatustieteiden opinnäytetöitä (gradut, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat), verkossa osoitteessa: http://tutkielmat.uta.fi http://acta.uta.fi