x !
Archived Curricula Guide 2008–2010
Curricula Guide is archieved. Please refer to current Curricula Guides
KASOS7 Philosophy of Education 4 ECTS
Organised by
Education, Teacher Education
Person in charge
Professori Veli-Matti Värri
Preceding studies
Kasvatustieteen perus- ja aineopinnot
Course is available for:
  • Major subject students
  • Graduate students

General description

Opintojakso tähtää opiskelijan pedagogisen näkemyksen ja kasvatusajattelun syventämiseen. Tätä päämäärää silmällä pitäen opiskelija syventyy kasvatuksen erityisluonteeseen sekä sen normatiiviseen, ideologiseen ja poliittiseen merkitykseen kasvatusfilosofian (-teorian) näkökulmista. Opintojaksolla pohditaan erityisesti kasvatuksen ja yleissivistävän koulun päämääräkysymyksiä yhteiskunnan muutosten pyörteissä. Ideaalitapauksessa opintojakso kytkeytyy opiskelijan valitsemaan opintopolkuun, syventäviin projektiopintoihin ja pro gradu-työhön.

Learning outcomes

Opiskelija
- syventää pedagogista näkemystään ja kriittistä kasvatusajatteluaan
- ymmärtää pedagogisten ilmiöiden ja kasvatuskysymysten kompleksisuuden ja teoreettisen haastavuuden
- ymmärtää kasvatuksen erityisluonteen elämän ilmiönä ja tietämisen kohteena
- kykenee soveltamaan kasvatusfilosofista (-teoreettista) ajattelua oman aikamme kasvatuskysymysten ja koulutuspoliittisten reformien arvioinnissa.

Contents

Opintojakson kokonaisuus koostuu kasvatusfilosofisista luennoista ja kirjallisuudesta. Opintojaksolla keskitytään kasvatuksen peruskysymyksiin ja keskeisiin käsitteisiin pohtimalla niiden yhteyksiä yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin muutosprosesseihin. Keskeisenä tavoitteena on selvittää, mitä yksilön ja yhteiskunnan suhteen muutokset ovat merkinneet kasvatuksen päämääränmuodostukselle, moraalisubjektiuden määrittymiselle ja yleissivistävän perusopetuksen tehtäville. Tarkoituksena on arvioida erityisesti sitä, mitä kasvatuksen klassinen hyvän elämän ideaali tarkoittaa post-nationalistisessa yhteiskunnassa, globaalien ongelmien aikakaudella (ekologinen, kulttuurinen ja taloudellinen globalisaatio).

Teaching methods

Teaching method Contact Online
Lectures 15 h 0 h

Luennot, itsenäinen työskentely.

Modes of study

Evaluation

Numeric 1-5.

Study materials

Jokin kasvatusfilosofian klassikko; kirja sovitaan opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa (esimerkiksi Platon: Valtio, Aristoteles: Nikomakhoksen etiikka, Comenius: Suuri opetusoppi, Rousseau: Emile, Dewey: Koulu ja yhteiskunta tai The Child and the Curriculum)

Ajankohtaisia kasvatusteoreettisia ja –filosofisia artikkeleita laadukkaista kansainvälisistä julkaisuista (esim. Educational Philosophy and Theory); sovitaan opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.

Belongs to following study modules

Department of Teacher Education
Department of Teacher Education
Department of Teacher Education
Department of Social Work Research
2008–2009
Teaching
Archived Teaching Schedule. Please refer to current Teaching Shedule.
Department of Teacher Education