Opiskelija kehittää valmiuksiaan soveltaa opetuksessa taito- ja taidekasvatuksen eri muotoja siten, että ne tukevat lasten kehittyvää ilmaisua ja osallistumista. Opiskelija saa kokemuksia leikistä osana lapsen jatkuvaa luovaa toimintaa ja uusien ratkaisujen etsimistä. Lisäksi opiskelija harjaantuu integroimaan eri taito- ja taidelajeja ja lapsen sadunomaista vertauskuvallisuutta siten, että opettajana hän edistää lapsen luontaista luovuutta ja leikkiä osana jokapäiväistä koulutyötä.
Sisältö
- tarinan kerronta ja sadutus - ilmaisun eri muodot - leikin monet mahdollisuudet
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Harjoitukset
30 t
0 t
Alkuluentojen jälkeen opiskelijoille järjestetään eri taito- ja taidelajien harjoituksia ja työpajoja. Lähtökohtana ovat leikki, sadut ja tarinat, jotka nivotaan kokemukselliseksi kokonaisuudeksi taide- ja taitokasvatuksen avulla. Leikin yhtenä rakentajana ja edistäjänä toimii käsityöllinen suunnittelu- ja valmistusprosessi. Opiskelijat työstävät "mestarityönään" esi- ja alkuopetusikäisten lasten kanssa (tai lapsille) integroidun ilmaisullisen kokonaisuuden, jota sana- ja kuvataiteen sekä musiikin, liikunnan ja käsityön opinnot tukevat. "Mestarityöt" eli produkti(t) arvioidaan.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivisen osallistumisen ja hyväksytyn kirjatentin lisäksi harjoitustöitä (produkti ja/tai pedagoginen portfolio), opintokäynneille osallistuminen
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden kevät
4. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Tenttikirjallisuus:
Ylönen, H. 2000. Loihditut linnut. Satujen merkitys lapsille. Tammi. tai
Ylönen, H. & Luumi, P. 2002. Kertomus on tie. Sadut ja raamatunkertomukset lasten maailmassa. Lasten Keskus.
Leikin aika. 2004. Lastentarhanopettajaliitto. Saatavana verkkomateriaalina.
Täyttä elämää. Lastentarhanopettajaliitto. Saatavana verkkomateriaalina.
Oheismateriaali
Hakkola, Laitinen & Ovaska-Airasmaa. 1991. Lasten taidekasvatus. Kirjayhtymä.
Karppinen, Ruokonen & Uusikylä. 2005. Taidon ja taiteen luova voima. Fin Lectura.
Hintikka, M. 2004. Leikistä totta. Omaehtoisen leikin merkitys. Tammi.
Karvonen, P. 2006. Lukuleikkitaikoja. Tammi.
Opettajien kanssa sovittava lisämateriaali
Verkkomateriaaleja:
Lukuleikki Lukukeskuksen julkaisuja
Lukulahja lapselle. Lukukeskuksen julkaisuja
Karvonen, P. 2005. Päiväkotilasten lukuleikit. http://dissertations.jyu.fi/studeduc/9513921832.pdf