Opiskelija syventyy koulutuksen ja kasvatuksen sukupuolistaviin kätäntöihin ja saa valmiuksia feministiseen opettamiseen.
The student gets acquainted with the gendered practices in schooling and education and gets proficiency in feminist pedagogy.
Sisältö
Kirjallinen työ, johon annetaan ohjeet laitoksen verkkosivuilla, seminaari ja seminaarityö tai kirjallisuuskuulustelu.
Work methods: A written work the instructions of which are given on the department home page or a literature exam.
Toteutustavat
Kaikille pakollisena: Hooks: Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom. Routledge 1994 ja artikkelipaketti, joka on luettavissa laitoksen kirjastossa.
Artikkelipaketti sisältää seuraavat artikkelit: Naskali Päivi: Sukupuolitettu subjekti pedagogisella näyttämöllä. Näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan. Aikuiskasvatus 4/2001. Hunzer Kathleen M.: Diversifying Our Views of Argument: Dialogue, Respect and Feminist Rhetoric. Feminist Teacher vol. 15/2005. Naskali Päivi: Sukupuoli ja ruumiillisuus opetuksellisessa vuorovaikutuksessa. Naistutkimus-Kvinnoforskning 3/2001.
Lisäksi valitaan yksi teos seuraavista: Gordon, Holland & Lahelma: Making Spaces. Citizenship and Difference in Schools. Macmillan 2000. Palmu: Sukupuolen rakentuminen koulun kulttuurisissa teksteissä. Etnografia yläasteen äidinkielen oppitunneilla. Tutkimuksia 189. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos. Helsinki 2003. Tolonen: Nuorten kulttuurit koulussa. Ääni, tila ja sukupuolten arkiset järjestykset. Gaudeamus 2001.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Vaadittavat opintosuoritukset: Kirjallinen työ, seminaari TAI kirjatentti