– saa valmiuksia kehittyä pedagogisesti ajattelevaksi opetuksen ja opiskelun suunnittelijaksi, toteuttajaksi ja arvioijaksi – perehtyy syvällisemmin ja laajemmin oman oppiaineensa historiallisiin ja pedagogisiin lähtökohtiin – pohtii toimintansa vaikutuksia opetus- ja kasvatustyössä – oppii ymmärtämään kokeilu-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkityksen opetuksessa ja oppimaan ohjaamisessa – tutustuu erilaisiin koulutusjärjestelmiin oman oppiaineensa näkökulmasta – saa valmiuksia kehittää ammattitaitoaan ja -identiteettiään monikulttuurisissa yhteisöissä ja toimia kansainvälisissä tehtävissä
Sisältö
– opetettavan aineen opetuksen, ohjaamisen ja oppimisen syvällisempi analysointi ja arviointi – aineen opettamisen tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta – oppiainekohtaisen kehityshankkeen suunnittelu – oppiaine ja koulun toiminta-ajatus – verkostoitumisen mahdollisuudet paikallisesti ja kansainvälisesti – oman opettajuuden monipuolistaminen, kehittäminen ja uudistaminen – oman opetus- ja kasvatustyön teoreettiset, arvofilosofiset ja eettiset periaatteet
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
55 t
0 t
Seminaari
50 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn, portfolion laadinta, siitä keskusteleminen ja kirjallisuuden suorittaminen
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Itsearviointi ja portfolio.
Opintojakso arvostellaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä / hylätty.
Opintojaksoa on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.