x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE1.4 Taito- ja taidekasvatus esi- ja alkuopetuksessa 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Taito- ja taidekasvatuksen lehtoreita
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X X

Osaamistavoitteet

Opiskelija kehittää valmiuksiaan soveltaa opetuksessa taito- ja taidekasvatuksen eri muotoja siten, että ne tukevat lasten kehittyvää ilmaisua ja osallistumista. Opiskelija saa kokemuksia leikistä osana lapsen jatkuvaa luovaa toimintaa ja uusien ratkaisujen etsimistä. Lisäksi opiskelija harjaantuu integroimaan eri taito- ja taidelajeja ja lapsen sadunomaista vertauskuvallisuutta siten, että opettajana hän edistää lapsen luontaista luovuutta ja leikkiä osana jokapäiväistä koulutyötä.

Sisältö

- tarinan kerronta ja sadutus
- ilmaisun eri muodot
- leikin monet mahdollisuudet

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 10 t 0 t
Harjoitukset 30 t 0 t

Alkuluentojen jälkeen opiskelijoille järjestetään eri taito- ja taidelajien harjoituksia ja työpajoja. Lähtökohtana ovat leikki, sadut ja tarinat, jotka nivotaan kokemukselliseksi kokonaisuudeksi taide- ja taitokasvatuksen avulla. Leikin yhtenä rakentajana ja edistäjänä toimii käsityöllinen suunnittelu- ja valmistusprosessi. Opiskelijat työstävät "mestarityönään" esi- ja alkuopetusikäisten lasten kanssa (tai lapsille) integroidun ilmaisullisen kokonaisuuden, jota sana- ja kuvataiteen sekä musiikin, liikunnan ja käsityön opinnot tukevat. "Mestarityöt" eli produkti(t) arvioidaan.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Aktiivisen osallistumisen ja hyväksytyn kirjatentin lisäksi harjoitustöitä (produkti ja/tai pedagoginen portfolio), opintokäynneille osallistuminen

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden kevät
4. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Tenttikirjallisuus:

Ylönen, H. 2000. Loihditut linnut. Satujen merkitys lapsille. Tammi. tai

Ylönen, H. & Luumi, P. 2002. Kertomus on tie. Sadut ja raamatunkertomukset lasten maailmassa. Lasten Keskus.

Leikin aika. 2004. Lastentarhanopettajaliitto. Saatavana verkkomateriaalina.

Täyttä elämää. Lastentarhanopettajaliitto. Saatavana verkkomateriaalina.

Oheismateriaali

Hakkola, Laitinen & Ovaska-Airasmaa. 1991. Lasten taidekasvatus. Kirjayhtymä.

Karppinen, Ruokonen & Uusikylä. 2005. Taidon ja taiteen luova voima. Fin Lectura.

Hintikka, M. 2004. Leikistä totta. Omaehtoisen leikin merkitys. Tammi.

Karvonen, P. 2006. Lukuleikkitaikoja. Tammi.

Opettajien kanssa sovittava lisämateriaali

Verkkomateriaaleja:

Lukuleikki Lukukeskuksen julkaisuja

Lukulahja lapselle. Lukukeskuksen julkaisuja

Karvonen, P. 2005. Päiväkotilasten lukuleikit. http://dissertations.jyu.fi/studeduc/9513921832.pdf

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Esi- ja alkuopetus (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos