Tällä jaksolla tutustutaan lapsia, perheitä ja yhteiskuntaa koskeviin, tämän ajan lasten lapsuutta muovaaviin tekijöihin. Lapsuus on osa yhteiskuntaa, se on yksilöllistä ja samanaikaisesti yhteisöllistä kokemusta, jossa lapset elävät aktiivisina toimijoina.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat -ymmärtävät lapsuuden ja lapsen arjen monimuotoisuuden yhteiskunnallisena ja kulttuurisena ilmiönä - perehtyvät lasten oikeuksiin ja lapsen äänen kuulemiseen lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen perusaineksina - ovat saaneet kokonaiskuvan suomalaista lapsuutta raamittavasta sosiaalihuollon lainsäädännöstä ja sen heijastumisesta lapsiperheiden elämään.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään lapsuutta, lasten oikeuksia ja lapsen näkökulman tavoittamista. Lisäksi perehdytään suomalaisen lapsuuden piirteisiin perhe- ja päivähoitointituutioiden tasolla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Itsenäinen työskentely
101 t
0 t
Harjoitukset
16 t
0 t
Itsenäinen työskentely sisältää lapsen arkipäivään tutustumisen jäljitystehtävän suorittamisen (12t).
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
RyhmätenttiKirjallinen tentti
suomeksi
Itsenäisenä työnä suoritettavan lapsen jäljitystehtävän hyväksytty suoritus Harjoitustyö(t)
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana muodostuu tentin arvioinnin perusteella.
Alanen, L. & Karila, K.(toim.) Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Vastapaino. 2009. Sivut 7-69; 249-262.
Kautto, M. (toim.) Suomalaisten hyvinvointi. STAKES. 2006. Sovittavin osin.
Onnismaa, E.-L. Lapsi, lapsuus ja perhe varhaiskasvatusasiakirjoissa 1967-1999. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Käyttätymistieteellinen tiedekunta. 2010. Tutkimuksia 313. Sovittavin osin.