Opiskelija - osaa argumentoida tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvää koulutuspolitiikkaa - arvioi kriittisesti toiseutta tuottavaa toimintaa kasvatusyhteisöissä - tunnistaa osallistavan kasvatuksen merkityksen pedagogisessa ajattelussaan, asenteissaan ja toiminnassaan sekä osana omaa asiantuntijuuden kasvuaan - ymmärtää vuorovaikutteisen yhteistyön sekä kollegiaalisen ja moniasiantuntijuuteen perustuvan toimintakulttuurin välttämättömyyden kasvatusyhteisöissä - tunnistaa ja arvioi pedagogisten haasteiden moni-ilmeisyyttä sekä etsii niihin mielekkäitä ja kasvatusyhteisöjen toimintaa uudistavia ratkaisuja
Sisältö
Opintojaksolla syvennytään inklusiivisen kasvatuksen arvopohjaan ja monimuotoisiin tulkintoihin. Jaksolla tarkastellaan inklusiivista koulua niin ideologisena, yhteiskunnallisena kuin pedagogisena ilmiönä. Koulun toimintakäytänteitä arvioidaan yhdenvertaisuuden ja osallistavuuden näkökulmasta sekä etsitään vaihtoehtoisia pedagogisia lähestymistapoja ja ratkaisuja oppilaiden kasvun ja oppimisen tukemiseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Itsenäinen työskentely
117 t
0 t
Seminaari
8 t
0 t
- aktiivinen osallistuminen luennoille sekä seminaari- ja lukupiirityöskentelyyn - itsenäisesti suunniteltu ja tutkivalla otteella toteutettu kenttätehtävä perusopetuksen tukirakenteiden toteuttamisesta - osasuorituksia kokoava raportti ja itsearviointi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot, seminaarit, kenttätehtävä ja raportointiOsallistuminen opetukseen
5 op