Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - saavuttavat kuvataide-, liikunta- ja musiikkikasvatuksessa sekä äidinkielessä (kielen kehittyminen ja kirjallisuuskasvatus) ne perustiedot ja taidot, jotka ovat lasta kehittävän toiminnan lähtökohtana.
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät ilmaisu- ja taidekasvatuksen merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa ja kehityksessä. Opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat kuvataide-, liikunta-, musiikki- ja kirjallisuuskasvatusta päivähoidossa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Pienryhmäopetus
34 t
0 t
Ryhmätyöskentely
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
58 t
0 t
Tutoriaalit 8 t, teoreettiset katsaukset 16 t, työpajatyöskentelyä 34 t, teemapäivä 4 t. Päiväkodissa suoritettavia oppimistehtäviä 15 tuntia (kolmena päivänä), itsenäistä työskentelyä 58 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen ja tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Tentti arvioidaan asteikolla 1–5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Hakkola, K., Laitinen, S. & Ovaska-Airasmaa, M. 1991. Lasten taidekasvatus. Helsinki: Kirjayhtymä. 3–78.
Heinonen, S.-L. 1999. Lapsi kielen talossa. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. 29 – 38.
Numminen, P. 1996. Kuperkeikka varhaiskasvatuksen liikunnan didaktiikkaan. Gummerus.
Rantala, K. 1999. Siiputellen, körötellen, loruillen ja laulellen. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. 39–45.
Ruokonen, I. 2000. Musiikki minuuden vahvistajana ja maailman rakentajana. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. 73–83.
Rusanen, S. & Torkki, K. 2000. Minusta jää jälki.Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. 43–52.
Suojala, M. & Karjalainen, M.(toim.). 2001. Avaa lastenkirja! Helsinki: Lasten Keskus. Soveltuvin osin.