x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
MARKS085 Markkinoinnin teoria 10 op
Vastuutaho
Yrityksen taloustiede, markkinointi
Vastuuhenkilö
Professori
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X
2009–2010 X
Edeltävät opinnot
Markkinoinnin aineopinnot (aineopintoseminaari voi olla meneillään).
Osallistumisoikeus opintojaksolle:
  • Pääaineopiskelijoilla

Osaamistavoitteet

Opintojakson käytyään opiskelija ymmärtää keskeiset tutkimussuuntaukset ja hallitsee modernit markkinoinnin tutkimustavat. Markkinoinnin teoria luo pohjan markkinointiajattelun vaiheittaiseen kehittymiseen ja sen tulevaisuuden haasteisiin.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään markkinoinnin perinteisiin ja uusiin näkemyksiin sekä koulukuntiin. Koulukuntia tarkastellaan kriittisesti vertaillen ja paneutuen niiden merkitykseen tutkimuksen, käytännön ja metodologian kannalta.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 20 t 0 t
Harjoitukset 10 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Harjoitustyöt liittyvät markkinoinnin keskeisiin metodologisiin lähestymistapoihin.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden syksy
2. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

  1. Luentojen oheismateriaali.
  2. Baker, Michael J.: Marketing Theory. A Student Text, Cengage Learning Business Press, 2000 (luennoitsijan osoittamassa laajuudessa).
  3. Hunt, Shelby D.: Foundations of Marketing Theory, Toward a General Theory of Marketing, M. E. Sharpe, 2002 (luennoitsijan osoittamassa laajuudessa).
  4. Hunt, Shelby D.: Controversy in Marketing Theory, For Reason, Realism, Truth, and Objectivity, M. E. Sharpe, 2003 (luennoitsijan osoittamassa laajuudessa).
  5. Carson, David, Gilmore, Audrey, Perry, Chad & Gronhaug, Kjell: Qualitative Marketing Research, Sage, 2001.
  6. Artikkeleita ja ajankohtaismateriaalia luennoitsijan osoituksen mukaan, esim.
  • European Journal of Marketing
  • Journal of Marketing
  • Journal of Marketing Theory.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Johtamistieteiden laitos
Markkinoinnin syventävät opinnot (Yrityksen taloustiede, markkinointi)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Johtamistieteiden laitos