Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista kuvataidekasvatusta/kuvataiteen opetusta, - hallitsevat kuvataiteen keskeiset perusteet ja sisällöt, - osaavat käyttää pedagogisesti kuvataiteen työtapoja ja materiaaleja, - tuntevat lasta kehittävän kuvataidekasvatuksen lähtökohtana olevat perustiedot ja -taidot, - ymmärtävät kuvataidekasvatuksen mahdollisuudet mielikuvituksen ja sitä kautta sosiaalisten taitojen kehittäjänä, - ymmärtävät kuvallisen ajattelun, havaintokyvyn ja luovuuden tärkeyden visuaalisessa kulttuurissa ja esteettisessä ympäristössä elävälle ja toimivalle lapselle sekä - osaavat käyttää taidemuseoita, näyttelyitä ja ympäristöä osana kuvataidekasvatusta.
Sisältö
- Kuvailmaisun eri perustekniikat ja niihin liittyvät kuvalliset käsitteet. - Oppiaineen keskeiset sisällöt ja pedagogiset menetelmät. - Lapsen kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys kuvataidekasvatuksen tavoitteena. - Taidekasvatuksen erilaiset oppimisympäristöt. - Visuaalisen kulttuurin tulkinta ja tuottaminen. - Toiminnan eheyttäminen ja eriyttäminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
48 t
0 t
Ryhmätyöskentely
40 t
0 t
Itsenäinen työskentely
35 t
0 t
Kontaktiopetusta luentojen lisäksi harjoitusryhmät, joissa läsnäolo pakollista. Ryhmätyöskentely tarkoittaa aikaa, jolloin opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus, mutta opettaja ei ole paikalla.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kuvataiteen perusteetOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
KuvataidekasvatusOsallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien ja tentin hyväksytty suorittaminen. Luentojen ja kirjallisuuden tenttimistavoista sovitaan kurssin alussa. Kuvaamataidon portfolio.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy tentin arvioinnin perusteella. Jokaisesta osa-alueesta tulee saada tentissä hyväksytty arvosana.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Rusanen, S. & Torkki, K. Minusta jää jälki. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Finn Lectura. 2000. Sivut 43–52.
Rusanen, S. & Torkki, K. Mistä on lapsen kuvat tehty. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Taiteen ja leikin lumous. 4–8 -vuotiaiden lasten taito- ja taidekasvatus. Tammer-Paino. 2001. Sivut 88–105.