Opintojakson tavoitteena on että opiskelijat - syventävät ymmärrystään oppimisesta ja asiantuntijuudesta yhteisön tai ryhmän toimintana - pystyvät soveltamaan tätä tietämystään yhteistoiminnallisten ja yhteisöllisten oppimistilanteiden toteuttamiseksi - osaavat soveltaa ryhmäohjauksen keinoja ohjaajan roolissa
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan oppimisryhmiä, ryhmäprosesseja ja ryhmää ja yhteisöä hyödyntäviä ohjausmuotoja erilaisissa opetus-oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Jaksolla tutustutaan muun muassa yhteistoiminnallisen ja yhteisöllisen oppimisen tutkimusperinteisiin, vuorovaikutukseen vertaisryhmissä sekä oppimisvuorovaikutuksen ja dialogin ohjaamiseen erilaisissa ryhmätilanteissa. Jaksolla tarkastellaan myös opettajan ohjauksellista roolia ja opettajaa yhteistoiminnallisten ja yhteisöllisten toimintatapojen hyödyntäjänä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
115 t
0 t
Seminaari
20 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Työskentely toteutetaan soveltaen yhteistoiminnallisia ja dialogisia toimintatapoja. Opiskelijat harjoittelevat myös ryhmän ohjaamiseen liittyviä tehtäviä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Bray, J.N., Lee, J., Smith, L.L. & Yorks, L., Collaborative Inquiry in Practice. Action, Reflection and Making Meaning. SAGE Publications. 2000.
Repo-Kaarento, S., Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Helsinki. Kansanvalistusseura. 2007.
Van der Lindendagger, J. & Renshaw, P. (eds.), Dialogic Learning: Shifting Perspectives to Learning, Instruction, and Teaching. Kluwer Law Int..2004. (saatavilla myös e-kirjana Nelli-portaalissa)