Tutkimusprosessin hallinta on yleinen edellytys opintojakson suorittamiselle. MTTTP1 Tilastotieteen johdantokurssin vähintään samanaikainen suorittaminen on edellytys kvantitatiivisen näkökulman suorittamiselle.
Opiskelija tuntee tutkimusprosessin keskeisten tutkimuskäytäntöjen näkökulmasta ja saa perusvalmiudet prosessin itsenäiseen läpiviemiseen. Opiskelija tunnistaa kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusotteen erityisluonteen ja metodologisen perustan, työotteiden erityisen ja yhteisen hyödynnettävyyden sekä niiden soveltamisen reunaehdot. Opiskelija tunnistaa tutkimusotteiden rajoitteita ja mahdollisuuksia, osaa hyödyntää tutkimuskysymyksen edellyttämää työotetta ja kykenee perustellusti valitsemaan toteuttamiskelpoisen tiedontuottamisen strategian. Opiskelija kykenee arvioimaan saavutetun tiedon luotettavuutta, sovellettavuutta ja eettisiä haasteita.
Sisältö
(a) Kvalitatiivinen näkökulma – tutkimushaastattelun prosessi. Tutkimuskysymyksen tarkentuminen, kysymyksen purkaminen teemahaastatteluksi, vuorovaikutus haastattelutilanteessa ja aineiston muodostuminen. Sisällönanalyysin perusteita ja yleiskuva yleisimpien kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruu- ja analyysitapojen vahvuuksista ja haasteista.
(b) Kvantitatiivinen näkökulma – lomaketutkimuksen prosessi. Taustateorian ja tutkimushypoteesien rooli ja merkitys, aiheen operationaalistaminen lomakkeeksi, kysymystyypit ja niiden vaikutus analysointiin. Otannan suorittaminen ja edustavuus. Aineiston kuvaileva analyysi ja otoksesta tehtävien päätelmien tilastollisen luottamustason arviointi.
Toteutustavat
Opetustapa: (a) kvalitatiivinen näkökulma, luento-opetus, paikalla 24 t (josta kvalitatiivinen harjoitusdemonstraatio, paikalla 6 t), (b) kvantitatiivinen näkökulma, luento-opetus, paikalla 20 t.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
A-osan kirjallisuusKirjallinen tentti
2 op
suomeksi
A-osan luennot ja harjoitustyöOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
B-osan luennotOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
(a) Kvalitatiivinen näkökulma suoritetaan osallistumalla aktiivisesti luennoille ja harjoitusdemonstraatioon sekä tekemällä ohjeiden mukainen, hyväksyttävä oppimispäiväkirja. Kvalitatiivinen kirjallisuus suoritetaan erikseen sähköisesti, yhtenä kokonaisuutena. (b) Kvantitatiivinen näkökulma suoritetaan luentosarjan kertauskuulusteluna
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1. Hirsjärvi–Hurme: Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press 2008 (tai uudempi).
Lisäksi toinen seuraavista
2. Koskinen–Alasuutari–Peltonen: Laadulliset menetelmät kauppatieteissä. Vastapaino Tampere 2005 (tai uudempi).
3. Rubin–Rubin: Qualitative Interviewing. The Art of Hearing Data. Sage, 2nd edition 2005.
Luentosarjan (b) yhteydessä suoritetaan
4. Heikkilä: Tilastollinen tutkimus. Edita, 7. uudistettu painos 2008 tai uudempi.
Lisätietoja
Suositellut suoritusajankohdat: (a) Kvalitatiivinen näkökulma 2. vuoden syksy 1. periodi tai 2. vuoden kevät 3. periodi. (b) Kvantitatiivinen näkökulma 2. vuoden syksy 2. periodi tai 2. vuoden kevät 4. periodi