Opiskelija ymmärtää ruumiillisuuden toiminnallisia ulottuvuuksia ja näiden tarkasteluun liittyviä teoriaperinteitä. Hän osaa tarkastella performanssia, erityisesti musiikkia ja tanssia, ruumiillisesti rakentuvana ja uusiintuvana. Hän osaa soveltaa perehtymissään tutkimuksissa käytettyjä menetelmiä ja käsitteitä omassa työssään ja esittää mielekkäitä tutkimuskysymyksiä.
Sisältö
Opiskelija perehtyy musiikin- ja tanssintutkimukseen sekä muuhun esitystutkimukseen, jossa performanssia tarkastellaan ruumiillisena toimintana.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Essee
suomeksi
Esseetä tai kirjatenttiä varten opiskelija valitsee n. 600 sivua oppimateriaalista. Maisteriopinnoissa korkeintaan yksi kirja voi olla suomenkielinen.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Foster (2011) Choreographing Empathy. Kinesthesia in Performance. New York: Routledge.
Hahn (2007) Sensational Knowledge. Embodying Culture through Japanese Dance. Wesleyan University Press.
McClary (2000) Conventional Wisdom. The Content of Musical Form. University of California Press.
Helzberg & Norberg (eds.) (1998) From the Royal to the Republican Body. Incorporating the Political in Seventeenth- and Eighteenth-Century France, s. 65 – 113, 163 – 198.
Tarvainen (2012) Laulajan ilmaisu kuuntelijan kehon kokemuksessa. (tulossa klk 2012, väitöskirja.)
Thomas (2003) The Body, Dance and Cultural Theory. Palgrave Macmillan.