Opiskelija osaa valita erilaisiin tutkimuskysymyksiin sopivan tutkimusmenetelmän ja soveltaa lähestymistapaa kandidaatintutkielmaansa. Hän osaa lukea tieteellistä tekstiä kriittisesti ja analyyttisesti, osaa erottaa tieteellisen tekstin ei-tieteellisestä ja kykenee osallistumaan tieteelliseen keskusteluun ja perustella omia näkökulmiaan. Opiskelija ymmärtää tieteen tutkimuksen etiikan perusperiaatteet ja eettisesti toimimisen välttämättömyyden tiedeyhteisössä.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään logopedisen tutkimuksen kysymyksenasettelua ja menetelmien tuntemusta. Kandidaattiseminaarissa työstetään kandidaatin tutkielmaa ja käydään sen perusteella tieteellistä keskustelua. Opiskelija kirjoittaa tutkielmansa teorianosan ja pitää sen perusteella suullisen esityksen, puolustaa valintojaan opponentin johtamassa keskustelussa ja johtaa itse kantaaottavasti toisen opiskelijan työstä käytävää keskustelua. -Tieteellisen tutkimuksen eettiset kysymykset -Tutkimusasetelman suunnittelu ja aineiston keruu sekä analysointi. Ääni- ja kuvanauhoitteiden litterointi. Kandidaattiseminaariin sisältyy kirjaston järjestämä 2 tunnin tiedonhankintataitojen opetus.
Toteutustavat
Tarkemmat tiedot toteutustavasta opetusohjelmassa.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2007. Tiede ja teksti. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit.
Schiavetti, N & Metz, D.E. 2006. Evaluating research in communicative disorders. 5. painos. Boston: Pearson Allyn & Bacon.