Jaksolla lähestytään myönteisten ja elämyksellisten käyttökokemusten roolia sekä huvin että hyödyn perspektiivissä, esimerkiksi erilaisia verkkopalveluja tarkastelemalla. Jakso rakentaa perustaa vuorovaikutteisen median käyttökokemusten suunnittelulle, analyysille ja tulkinnalle laajemmassa, kulttuurisen mediakonvergenssin tarjoamassa kehyksessä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on perehdyttää digitaalisten mediamuotojen ominaispiirteisiin, keskittyen erityisesti ymmärtämään vuorovaikutteisuuden ja pelillisyyden eri ilmenemismuotoja. Jaksolla harjaannutaan tunnistamaan erilaisia digitaalisen interaktiivisen median ja pelien muotoja ja lajityyppejä, sekä erittelemään niiden rakenteita ja toiminnallisuuksia erityisesti käyttäjien ja pelaajien näkökulmasta.
Sisältö
Interaktiivisen digitaalisen median keskeiset muodot kuten erityyppiset vuorovaikutteiset tekstit, kuvat, videot, musiikki ja näihin perustuvat verkkopalvelut, sekä sosiaaliset vuorovaikutusympäristöt ja virtuaalimaailmat; pelien lajityypit; myönteisen elämyksen ja käyttökokemuksen asema hyöty- ja vapaa-ajan tuotteissa ja verkkopalveluissa; tieto ja elämys; vuorovaikutteisen ja elämyksellisen median lajityypit, interaktiivisuuden eri asteet ja ilmenemismuodot; median käyttäjien, käyttökulttuurien sekä käyttökokemusten ja -kulttuurien tieteellisen tutkimuksen peruslähtökohdat; konvergenssin mediakulttuuri ja mediaan osallistumisen merkitykset
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
21 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden kevät
Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median laitos
Perusopinnot
(Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.