x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE8.4 Liikunnan ainedidaktiikka ja soveltava liikuntakasvatus 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2009–2010 X X

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää liikuntakasvatuksellista asiantuntijuuttaan teorian pohjalta käytännön tilanteissa ja kehittää valmiuksiaan koulun liikuntakasvattajana. Opiskelija perehtyy erityisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden kohtaamiseen.

Sisältö

Yhteistoiminnallisessa ja oppijakeskeisessä oppimisprosessissa pyritään hyödyntämään opiskelijoiden tiedot ja taidot siten, että se edistää kaikkien osallistujien oppimista. Jaksoon sisältyy oppimistehtävien tekoa, itsenäistä verkkotyöskentelyä, opetuksen suunnittelua ja raportointia.

Toteutustavat

Jakso sisältää 20 t luentoja ja 30 t didaktiikan sovellusharjoituksia, joista 10 t verkossa.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Sitoutuminen pienryhmätoimintaan.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden syksy
4. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Oheiskirjallisuus:

Anttila, E., 1994. Tanssin aika: Opas koulujen tanssikasvatukseen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 139.

Hakala, L. 1999. Liikunta ja oppiminen. Mitä merkitystä on kuperkeikalla? Jyväskylä: PS-kustannus.

Piispanen, E. 1994. Iloiseen palloiluun. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 143.

Morris, G. S. Don & Stiehl, J. 1989. Changing kids` games. Champaign: Human Kinetics.

Heikinaro-Johansson, P. & Kolkka, T. 1998. Koululiikuntaa kaikille. Soveltavan liikunnanopetuksen opas. Opetushallitus.

Luukkonen, E. 2001. Esiopetuksen liikunnan opetussuunnitelman toteuttaminen perusopetuksen yhteydessä. Liikuntakasvatuksen julkaisuja 3. Jyväskylä: Liikuntakasvatuksen laitos.

Numminen, P. 1996. Kuperkeikka varhaiskasvatuksen liikunnan didaktiikkaan. Helsinki: Nuori Suomi.

Liukkonen, J., Vanden, A., Vereijken, B., Alfermann, D. & Theodorakis, Y. (eds.) 2007. Psychology for physical educators. Champaign: Human Kinetics.

Nupponen, H. & Telama, R. 1998. Liikunta ja liikunnallisuus osana 11-16-vuotiaiden eurooppalaisten nuorten elämäntapaa. Liikuntakasvatuksen julkaisuja 1. Jyväskylän yliopisto.

Mosston, M. 1990. The spectrum of teaching styles. New York. Longman.

Sherborne, V. 1993. Lasten kokonaiskehitystä tukeva liikunta. Yleisopetus, erityisryhmät ja esiopetus. Helsinki: Kehitysvammaliitto.

Siedentop, D. 2000. Developing teaching skills in physical education. Mayfield: Mountain View.

Hellison, D. 1995. Teaching responsibility through physical activity. Champaign: Human Kinetics.

Varstala, V. 1996. Opettajan toiminta ja oppilaiden liikunta-aktiivisuus koulun liikuntatunnilla. Studies in Sport, Physical Education and Health 45. Jyväskylä.

Lavay, B. 1997. Positive behavior management strategies for physical educators. Champaign: Human Kinetics.

Kuusela, M. Sosioemotionaalisten taitojen harjaannuttaminen, oppiminen ja käyttäytyminen perusopetuksen kahdeksannen luokan tyttöjen liikuntatunneilla.Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 165. 2005. Jyväskylä.

Koljonen, M. 2000. Uskallan ja osaankin: psykomotorinen harjaannuttaminen itsetunnon ja motoriikan tukemisessa, kun lapsilla on oppimisvaikeuksia. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 129. Jyväskylä.

Huisman, T. 2004. Liikunnan arviointi peruskoulussa 2003. Yhdeksäsluokkalaisten kunto, liikunta-aktiivisuus ja koululiikuntaan asennoituminen. Oppimistulosten arviointi 1/2004. Opetushallitus.

Polvi, S. 2008. Toimitaan yhdessä – Prososiaalisuuden edistäminen osana liikuntakasvatusta. Raportteja 2. Jyväskylän yliopisto.

Heikinaro-Johansson, P. , Telama, R. & McEvoy (eds.) 2007. The role of physical education and sport in promoting physical activity and health. Research reports 4. Jyväskylän yliopisto.http://www.cc.jyu.fi/~tehuovin/soveltavaliikunta/

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Liikunta (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos