Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät leikin merkityksen lapsen varhaisvuosien keskeisenä toimintana - ymmärtävät leikin oppimisen sisältönä ja kontekstina - oppivat käyttämään leikkiä pedagogisena menetelmänä.
Sisältö
Kurssilla käsitellään leikkiä kulttuurisena, kehityksellisenä ja pedagogisena ilmiönä. Opiskelijat tutustuvat erilaisiin leikkiympäristöihin ja perehtyvät leikin havainnointiin, suunnitteluun, ohjaukseen ja leikin arviointiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
14 t
0 t
Pienryhmäopetus
20 t
0 t
Ryhmätyöskentely
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
93 t
0 t
Tutoriaalit 8 t, teoreettiset katsaukset 14 t, työpajatyöskentely 20 t, itsenäisen työn projekti leikin ohjaamisesta päiväkodissa 14 t, itsenäistä työskentelyä 93 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen, projektityön hyväksyttävä suorittaminen. Tentitään kirjallisuus ja luennot.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy tentin arvioinnin perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
1. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Van Hoorn, J., Nourot, P.M., Scales, B. & Alward, K.R, 2003. Play at the center of curriculum. Merrill: Prentice Hall. 4. Painos. Sivut 1-170, 300-330, 363-390.