• mieltää itsensä yritystä edustavaksi kirjoittaessaan yrityksen viestejä • muotoilla ilmaukset ja viestin ulkoasun asiakasta tai yhteistyökumppania arvostaen • laatia kaupankäynnin, yhteistyön, rekrytoinnin ja päätöksenteon kirjoitteet • raportoida ja tiedottaa yrityksen asioista ja päätöksistä ulkoiselle ja sisäiselle asiakkaalle • ottaa huomioon viestintäkanavan vaatimukset ja rajoitteet • arvioida tekstiensä sisällön ja asettelun soveltuvuutta eri tilanteisiin • ottaa huomioon sähköisen viestinnän erityisvaatimukset ja rajoitteet • soveltaa kielenkäytön normeja ja viimeistellä tekstinsä.
Sisältö
Opiskelija • perehtyy yrityksen kirjallisen viestinnän tekstilajeihin • perehtyy viestintäkanavien mahdollisuuksiin • analysoi viestintätilanteen vastaanottajan, tekstilajin ja -tyylin kannalta • perehtyy ymmärrettävän ja helppolukuisen tekstin piirteisiin • kertaa kielenkäytön keskeisiä normeja • arvioi oppimistaan ja kehittymistään ammatillisen tekstin kirjoittajana.
Toteutustavat
Opiskelijan työtä yhteensä 27 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Tenttivastausten arvioinnissa otetaan huomioon se, kuinka hyvin opiskelija tuntee yrityksen viestinnän vaatimuksia, kuinka hyvin hän laatii yrityksen kirjallisen viestinnän tekstejä eri tilanteisiin ja kuinka hyvin hän hallitsee kielenkäytön normit. Arvioinnin kriteerejä voidaan tarkentaa suoritusohjeessa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Tenttimateriaali on joko painettu kirja tai e-kirja.
Opintojakson kirjallisuus (jompikumpi):
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Kuronen, M-L. & Ollikainen, M. Yrityksen viestintä. 2008. Edita Prima. Helsinki.
Kylänpää, E. & Siltanen, M. & Kylänpää, O. Viestijän verkkotuutori Neuwonen 4.0. 2010. Mac Laser Oy. Tampere. Saatavissa: http://www.neuwonen.com./NT1/index.php