After the course students understand and are able to predict and evaluate the development of working life and vocational learning environments.
Contents
The course focuses on the megatrends of working life and society, consequences and impacts of changes and challenges set by the changes for professional development. In addition, future scenarios in the field of vocational education are created (5 ECTS). As practicum assignment students prepare a theoretically based and evaluative report (3 ECTS).
Teaching methods
Teaching method
Contact
Online
Lectures
20 h
0 h
20 hours of lectures, essay, practicum assignment.
Teaching language
Finnish
Modes of study
Participation in lectures; essays based on literature; practicum assignment.
Evaluation
Numeric 1-5.
Study materials
Materials:
Topical eWorld publication: esim. Global Information Technology Report. 2002-2003 or http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/studies/index_en.htm or A Fair Globalization: Creating Opportunities For All. ILO. 2004.
www.elearningeuropa.info
Eteläpelto, A. & Tynjälä, P., Oppiminen ja asiantuntijuus. Työelämän ja koulutuksen näkökulmia. WSOY.1999.
FinnSight 2015. Tekes & Suomen Akatemia (http://www.tekes.fi/julkaisut/FinnSight_2015_laaja.pdf).
Himanen, P., Suomalainen unelma – innovaatioraportti. Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö. 2007. http://www.teknologiateollisuus.fi/files/15064_suomalainen_unelma.pdf
Kosonen, P., Eurooppalaiset hyvinvointivaltiot: yhdentymistä ja hajaantumista. Gaudeamus. 1995.
Poropudas, O. & Volanen, M-V. (toim.), Kohti asiantuntijayhteiskunnan koulutuspolitiikkaa. Omakirja. 2003
Raivola, R., Tehoa vai laatua koulutukseen. WSOY. 2000.
Stenström, M-L. & Lasonen, J., (Eds.), Strategies for Reforming Initial Vocational Education and Training in Europe. Educational Research, University of Jyväskylä. 2000.
Tiede, teknologia ja innovaatiot. Valtion tiede- ja teknologianeuvosto. 2006. (Ladattavissa www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Tiede/tiede-_ja_teknologianeuvosto/julkaisut/liitteet/Linjaraportti_2006.pdf?lang=fi)
Towards Knowledge Societies. Unesco 2005. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843e.pdf.