Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija tieteelliseen kirjoittamiseen. Opintojaksolla harjaannutaan laatimaan 1. tieteelliseen kirjallisuuteen perustuvia referoivia tekstejä 2. popularisointeja 3. esseetyyppisiä kirjoitelmia sekä 4. tutkielmatyyppisiä tekstejä.
Sisältö
Opintojakson sisältöalueita ovat mm. - asiatyylisen viestinnän pääperiaatteet - tieteellisen tekstin esitysmuodot (sitaatti, referaatti, oma esitys sekä näiden yhdistelmä) - referoivien tekstien ja kirjallisten opinnäytteiden laatiminen - tekstin ymmärrettävyys, luettavuus ja ilmaisun täsmällisyys - jäsennys, otsikointi sekä tekstin koheesio - tekstin ulkoasu ja muotoseikat oppiaineen ohjeiden mukaisesti - kielenhuolto - tieteellisen kielen rakenteet ja niiden selkeyttäminen. Opintojakson lopullinen sisältö päätetään yhdessä kunkin ryhmän opiskelijoiden kanssa.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Yhteiskuntatieteiden opiskelijoille
Toteutustavat
Monimuotokurssi, lähiopetusta ja verkko-opetusta Moodle ympäristössä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä harjoitustöiden ja kielenhuollon testin hyväksytty suorittaminen.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
Aineopintovaiheessa kandidaatintutkielman tekovaiheessa, yleensä 3. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oppimateriaali: Verkossa oleva opetusmoniste ja muu verkkomateriaali, opiskelijan omat tekstit sekä opetuksen yhteydessä jaettava ja käsiteltävä materiaali.
Hirsjärvi ym., Tutki ja kirjoita. Kymmenes painos. Tammi. Helsinki 2007.
Ventelä, E. & Kesseli, M. & Eronen, R., Uusi kieliopas.Testit ja tehtävät. Tammi. Helsinki 2007
Kakkuri-Knuutila, M-L., Argumentti ja kritiikki. Lukemisen ja vakuuttamisen taidot. Gaudeamus kirja. Helsinki 2007. 7 painos.
Kniivilä, S.& Lindholm, S. & Mäntynen A., Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. WSOY Oppimateriaalit Oy . Helsinki 2007. 1 painos
Kinnunen, M. & Löytty, O., Tieteellinen kirjoittaminen. Vastapaino. Tampere 2002.