Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija markkinoinnin päätöksenteon taloudelliseen suunnitteluun, ohjaukseen ja seurantaan osana yrityksen kokonaistaloudellista suunnittelua.
Sisältö
Kurssin keskeisiä osa-alueita ovat myynnin, kannattavuuden, tehokkuuden ja markkinointipääoman ohjaus sekä asiakassuhteiden kannattavuus.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Harjoitukset 10 t pääaineopiskelijoille.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Pääaineopiskelijat suorittavat kirjallisen tentin ja harjoitustyöt, sivuaineopiskelijat suorittavat vain kirjallisen tentin (ks. tarkemmin kohdasta Kirjallisuus/Opppimateriaali).
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Pääaineopiskelijoille harjoitukset kirjasta 1 sekä tentti luennoista ja kirjoista 2-4. Sivuaineopiskelijoille tentti luennoista ja kirjoista 1-4.
Davis, John: Measuring Marketing, Wiley, 2006.
Shaw, Robert & Merrick, David: Marketing Payback: Is Your Marketing Profitable, Pearson, 2005.
Nagle, Thomas T. & Hogan, John: The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide to Growing More Profitably, Pearson, 2006.
Artikkeleita ja ajankohtaismateriaalia luennoitsijan osoituksen mukaan.