Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on yleiskuva nuorisotyön tiedeperustasta ja keskeisestä käsitteistöstä sekä kokonaiskuva nuorisotyön kehityksestä, painopistealueista ja nykyisistä työmuodoista.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään nuorisotyön tiedeperustaa ja keskeistä käsitteistöä. Käydään läpi nuorisotyön kehitystä, rakenteita, keskeisiä painopistealueita ja työmuotoja sekä tutustutaan nuorisotyön historiaan, nuorisopoliittiseen keskusteluun ja nuoruuteen lähi- ja verkko-opetuksen sekä alan kirjallisuuden avulla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Pienryhmäopetus
10 t
12 t
Itsenäinen työskentely
0 t
95 t
Pienryhmäopetus koostuu ryhmätyöskentelystä verkossa ja opintokäynneistä. Itsenäinen työskentely koostuu kirjallisuuteen tutustumisesta ja verkkotehtävien tekemisestä.
1. Nieminen,Juha 1995. Nuorisossa tulevaisuus, suomalaisen nuorisotyön historia. Helsinki: Lasten keskus. Erikseen sovittavin osin.
2. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna (toim.) 2007. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76. Osat II ja III.