Esitetään tietokonegrafiikan laajan alueen keskeiset menetelmät ja teoriaa. On tarkoitus saada melko syvällinen ymmärrys tietokonegrafiikan perusteista.
Sisältö
Kurssi keskittyy moderniin kolmiulotteisten kuvien käsitteleyyn. Tarkastellaan kolmiulotteisten kohteiden esittämistä, mallintamista ja hahmontamista, kuva-avaruuksia, sävytystä, valon ja kohteen välisen vuorovaikutuksen mallintamista, kuvaustekniikoita, kuten tekstuurit, varjoalgoritmeja, globaaleja valaistusmalleja, laskostumisenestoa, värien käyttöä sekä animointia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
48 t
0 t
Harjoitukset
20 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
Syventävien opintojen vaiheessa. Opintojaksoa ei luennoida joka vuosi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Foley, van Dam, Feiner & Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice. Addison-Wesley 1990