Opintojaksolla osallistujat tunnistavat, analysoivat ja ratkaisevat akateemiseen ohjaukseen liittyviä pedagogisia ongelmia. Osallistujat syventävät ymmärrystään akateemisesta ohjauksesta perehtymällä tutkimustietoon, pedagogisiin malleihin, metodeihin ja työtapoihin. Näitä tietoja ja taitoja he soveltavat ohjauksen kehittämiseen omassa yhteisössään ja omissa ohjaustehtävissään. Opintojaksoon sisältyy 1 op harjoittelua.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että osallistujat - hahmottavat akateemisen ohjauksen sekä yksilön, työskentelevän ryhmän että yhteisön toimintana; - tuntevat akateemiseen ohjaukseen liittyviä teorioita, malleja ja työtapoja; - pystyvät perustelemaan ohjaukseen liittyviä ratkaisuja oppimisteoreettisesti; - osaavat analysoida ja ratkoa erilaisia ohjauksen ongelmia pedagogisesti perustelluilla tavoilla sekä omassa ohjauksessaan että omassa yhteisössään; - osaavat havainnoida ohjausvuorovaikutustilanteita monipuolisesti pedagogiselta kannalta ja tunnistavat niiden vahvuuksia ja kehittämiskohteita; sekä - osaavat edistää yhteisöllistä toimintatapaa ohjauksessa omassa toimintaympäristössään
Sisältö
- Ohjaustutkimuksen kehityskulut, akateemisen ohjauksen tulkinnat, ristiriidat ja kehityspotentiaalit - Ohjaus kohteellisena toimintana, ohjaus toimintajärjestelmänä - Tieteellisen asiantuntijuuden kehittymisen prosessit ohjauksen kohteena - Dialogisuus ja neuvottelevuus ohjauksen työotteena - Ryhmä ja yhteisö ohjauksen toimijana, ryhmäohjauksen työmuodot - Yksilöohjaus työmuotona, ohjausvuorovaikutuksen menetelmät, ohjaus ongelmanratkaisuna - Ohjauksen kokonaisuus Tampereen yliopistossa
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opinnot on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat saaneet opinto-oikeuden opintokokonaisuuteen Opettajan pedagogiset opinnot / yliopistopedagogiikka 40 op:een saakka. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) tai vastaavien opintojen suorittaminen.
Toteutustavat
Opintojaksolla työskennellään ohjauksellisten toimintatapojen sekä dialogisten periaatteiden mukaisesti asiantuntija-alustusten, keskustelun, kirjallisuuteen perehtymisen ja yhteistoiminnallisten menetelmien vuorotellessa. Työmuotoja voivat olla mm. ryhmätyöt, lukupiirit, aivoriihet tai paneeli-keskustelut. Lisäksi harjoitellaan erilaisia ohjauksen työtapoja, ohjauskeskustelun keinoja sekä ohjauksellista ongelmanratkaisua pari- ja ryhmätyöskentelynä. Opinnoissa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä. Jaksoon kuuluu lisäksi vertaisarviointitehtävä, jossa havainnoidaan kollegan ohjausta ja annetaan siitä palautetta. Opetusharjoittelun kontekstina on ohjaustilanteet ja käytännöt.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Portfolio
suomeksi
Osallistujilta edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä sekä ongelmanratkaisu- ja lukupiiritehtävien tekemistä ja opetusportfolion osan toteutusta.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Oppimista arvioidaan ryhmän osalta ongelmanratkaisutehtävien sekä yksilöiden osalta vertaisarviointiin liittyvän reflektioraportin avulla. Ongelmanratkaisutehtävissä arviointi kohdistuu ongelman jäsennyksen mielekkyyteen, ongelman tutkimiseen ja paikantamiseen ohjauksen toimintajärjestelmään, ongelmanratkaisussa käytettyyn aineistoon ja keinoihin sekä lopputuloksen pohdintaan ja reflektoinnin monipuolisuuteen. Yksilökohtaisissa reflektoinneissa arviointiperusteena ovat havainnoinnin monipuolisuus, oman toiminnan perusteiden erittely sekä toiminnan peilaaminen kirjallisuuden ja muun aineiston avulla.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Opettajan määrittämät teokset sekä kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimusartikkeleita