Kuvataiteen perusopinnoissa tarkastellaan kriittisesti kuvataidetta oppiaineena: Miksi jokaisen pitäisi oppia piirtämään tai maalaamaan - vai pitäisikö edes? Mikä lopulta on tänä päivänä kuvataiteen opetuksessa tärkeää? Mihin kuvataidetta tarvitaan?
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
• osaavat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista kuvataiteen opetusta,
• hallitsevat oppiaineen keskeiset perusteet ja sisällöt,
• osaavat käyttää pedagogisesti oppiaineen työtapoja ja materiaaleja,
• osaavat käyttää taidemuseoita, näyttelyitä ja ympäristöä osana kuvataidekasvatusta
• ymmärtävät kuvallisen ajattelun, havaintokyvyn ja luovuuden tärkeyden visuaalisessa kulttuurissa ja esteettisessä ympäristössä elävälle ja toimivalle lapselle sekä
• käsittävät, että kuvataiteen opetuksen tärkein tehtävä ei ole erilaisten tekniikoiden opettaminen, vaan kuvallisen ajattelun kehittäminen; että prosessi on usein päämäärää tärkeämpi; että epäonnistumisen pelko on luovan prosessin pahin este.
Kurssilla tulkitaan ja tuotetaan visuaalista kulttuuria perehtymällä kuvailmaisun eri perustekniikoihin ja keskeisiin sisältöihin. Pedagogisen tarkastelun kohteena ovat myös taidekasvatuksen erilaiset oppimisympäristöt sekä kuvataidekasvatus osana lapsen kokonaisvaltaista kasvua.
Opetustapa | Paikalla | Verkossa |
Luento-opetus | 12 t | 0 t |
Pienryhmäopetus | 48 t | 0 t |
Ryhmätyöskentely | 24 t | 0 t |
Itsenäinen työskentely | 51 t | 0 t |
Kontaktiopetusta luentojen lisäksi harjoitusryhmät, joissa läsnäolo pakollista. Ryhmätyöskentely tarkoittaa aikaa, jolloin opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus, mutta opettaja ei ole paikalla.
Arviointiperusteet käydään läpi kurssin aikana.
Kuvallisen pedagogiikan harjoitusten portfolio on kuvallis-kirjallinen kooste keskeisimmistä opiskelijan oivalluksista ja prosesseista, jotka kurssilla ovat syntyneet. Se sisältää sekä harjoitustöitä että sanallista reflektiota.
Will be discussed during the course.
Arviointiperusteet käydään läpi kurssin aikana.
Kuvallisen pedagogiikan harjoitusten portfolio on kuvallis-kirjallinen kooste keskeisimmistä opiskelijan oivalluksista ja prosesseista, jotka kurssilla ovat syntyneet. Se sisältää sekä harjoitustöitä että sanallista reflektiota.
Will be discussed during the course.
Literature will be selected according to the project.
Luennoille ja harjoituksiin sekä mahdollisiin teemapäiviin osallistuminen.
Luentomateriaalit ja harjoituksissa jaettu materiaali.
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 2004. Verkossa osoitteessa: http://www02.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf
Ajankohtaiset artikkelit ja julkaisut.
Taide ja taito - kiinni elämässä. Opetushallitus. 2009. Verkossa osoitteessa: http://www.oph.fi/julkaisut/2009/taide_ja_taito