Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa terveysoppimisen ja terveystiedon didaktiikan lähtökohtia ja erityispiirteitä. Osaa kuvata terveysopetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskeiset periaatteet ja arvioida niitä eri näkökulmista. Osaa eritellä ja analysoida media- ja virtuaaliympäristöjen merkityksiä nuorten maailmassa sekä osana terveysoppimista. Opiskelija tiedostaa terveysopetukseen sisältyvän eettisen vastuun ja asiantuntijuuden merkityksen ja osaa hyödyntää oppimaansa opetustilanteiden suunnittelussa.
Sisältö
Terveystiedon didaktiikan lähtökohdat ja teoriaperusta sekä opetuksen suunnitteluprosessi. Toiminnalliset ja draamamenetelmät osana terveystiedon opetusta sekä erilaiset oppimisympäristöt (mm. media ja virtuaaliympäristöt) Arvioinnin periaatteet ja asiantuntijaksi kasvaminen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Harjoitukset
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Essee
suomeksi
Osallistumien kontaktiopetukseen, oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen, tentti tai essee
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Harjoitustyöt arvioidaan hyväksytty/hylätty, tentti tai essee numerolla 1-5
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Jeronen E, Välimaa R, Tyrväinen H, Maijala H (toim.). 2009. Terveystietoa oppimaan ja opettamaan. Jyväskylän yliopisto, Terveyden edistämisen tutkimuskeskus, Julkaisuja 4.
Kannas L, Peltonen H, Aira T (toim.). 2009. Kokemuksia ja näkemyksiä terveystiedon opetuksesta yläkoulussa. Opetushallitus, Jyväskylän yliopisto. Elektroninen aineisto.
Kannas L, Peltonen H, Aira T (toim.). 2009. Elämää vai ylioppilastutkintoa varten. Lukion opettajien käsityksiä ja kokemuksia terveystiedon opetuksesta. Opetushallitus, Jyväskylän yliopisto. Elektroninen aineisto.
Vuorinen, I. 2001. Tuhat tapaa opettaa. Naantali: Resurssi.
Salokoski & Mustonen. 2007. Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin. Elektroninen aineisto.
Sirkka Jakonen. 2005. ”Terveyttä joka päivä. Itäsuomalaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia terveystiedon oppimisesta”. Kuopion yliopiston julkaisuja, Elektroninen aineisto. (Soveltuvin osin).
Artikkeleita ja muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan.
Lisätietoja
Jakso kuuluu terveystiedon opintokokonaisuuteen ja toteutetaan lukuvuosittain kevätlukukaudella.