Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät vertaisoppimisen, lasten vertaisryhmien ja lapsen toimijuuden merkityksen ryhmän muodostuksessa ja ryhmän ohjauksessa - kehittävät taitojaan analysoida lasten vertaisryhmien toimintaa.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan lasten sosiaalista toimijuutta yksittäisen lapsen, lasten vertaisryhmien sekä varhaiskasvatuksen pedagogisten instituutioiden toiminnan näkökulmasta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Pienryhmäopetus
10 t
0 t
Ryhmätyöskentely
10 t
0 t
Itsenäinen työskentely
53 t
0 t
Tutoriaalit 10 t, teoreettiset katsaukset 8 t, työpajatyöskentely 10 t, itsenäinen työskentely 53 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen tutoriaaleihin ja työpajatyöskentelyyn sekä niihin liittyvien töiden tekeminen. Lisäksi jakson kirjallisuutta hyödyntävän kirjallisen tehtävän laatiminen.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Corsaro, W. 2001. We´re friends, right? Inside kid´s culture. Washington: Joseph Henry Press. Hujala, E. (toim,) 2001. Puheenvuoroja lapsista ja varhaiskasvatuksesta. Oulu: Varhaiskasvatus Oy. Lehtinen, A-R. 2000. Lasten kesken. Lapset toimijoina päiväkodissa. Jyväskylä: SoPhi. Karila, K., Alasuutari, M., Hännikäinen, M. Nummenmaa, AR. & Rasku-Puttonen, H. (toim.) 2006. Kasvatusvuorovaikutus. Tampere: Vastapaino, sivut 147-223. Lisäksi muuta oheiskirjallisuutta, josta sovitaan jakson alussa.