Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija perehtyy globaalin e-oppimisen ja monikulttuurisen tietoyhteiskunnan edellyttämiin valmiuksiin sekä parantaa taitojaan kriittisenä mediakäyttäjänä.
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa mediakompetenssin merkityksen ammatillisessa kehittymisessä ja osaa tarkastella mediaa kriittisesti.
Sisältö
Syvennytään globaalin e-oppimisen ja monikulttuurisen tietoyhteiskunnan edellyttämiin valmiuksiin sekä kriittisiin mediataitoihin.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Ryhmätyöskentely
10 t
0 t
Luentojen lisäksi opintojaksolla osallistutaan workshop-työskentelyyn.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen luennoille sekä itsenäinen työskentely verkkoaineistojen ja median avulla (mm. workshop ja esseet).
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuus:
Ruohotie, P. & Maclean R. (toim.), Communication and Learning in the Multicultural World, Aktkk/Okka-Säätiö. 2005. (Soveltuvin osin)
Varis, T. (toim.), Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. Okka-säätiö. 2005.
Oheismateriaali:
Current Trends and Approaches to Media Literacy in Europe (Tapio Varis together with Jose Manuel Perez Tornero, et al, Universitat Autonoma de Barcelona 2007)
Frau-Meigs, D. (ed.), Media Education – A Kit for Teachers, Students, Parents and Professionals. UNESCO. 2006. (Ladattavissa http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001492/149278E.pdf)
Kress, G., Literacy in the New Media Age. London & New York, Routledge. 2003. (Ladattavissa e-kirjana Tampereen yliopiston kirjaston www-sivujen kautta NetLibrarysta)
Study on Assessment Criteria for Media Literacy Levels