Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät erilaisten kasvatuskäsitysten yhteyden erilaisiin ihmiskäsityksiin sekä kasvatuksen erityisluonteen moraalitietoisuuden ja eettisen toimintakyvyn kehittäjänä
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään kasvatuksen erilaisiin ihmiskäsityksiin luontosuhteen, yhteiskunnallisen olemisen ja kulttuurin näkökulmista. Kasvatuksen erityisluonnetta ja eettisen kasvatuksen mahdollisuuksia arvioidaan suhteessa muihin yhteiskunnallisiin käytäntöihin ja elämänmuotoihin.
Luennot ja luento-/oppimispäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Vaihtoehto 1: opiskelija osallistuu luennoille ja suorittaa tentin sekä luennoista että kirjallisuudesta Vaihtoehto 2: opiskelija osallistuu luennoille, laatii luentopäiväkirjan ja suorittaa tentin kirjallisuudesta
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Noddings, N., Philosophy of Education. Dimensions of Philosophy Series. Westview Press. 1998 tai uudempi painos.
Sovittavia osia tai artikkeleita seuraavista teoksista:
Biesta, G., Beyond Learning. Democratic Education for a Human Future. Boulder, Co.: Paradigm Publishers. 2006.
Hadot, P., Mitä on antiikin filosofia? (Etudes de philosophie ancienne. Paris, Les Belles Lettres, 1998.) Suom. Tapani Kilpeläinen. niin & näin -kirjat. Eurooppalaisen filosofian seura. 2010.